>

solväder, regnväder, åskväder, laxväder

Igår åkte jag och Alexander till forshagaforsen för lite gott fiske. När vi spanade in väderprognoserna kunde vi konstatera strålande sol och 33 grader varmt. Älven gick med en temperatur på 23,4 grader så förhoppningar om lax var små. Jag tänkte att det kunde ske vid kvällen då solen lagt sig, om det nu skulle ske alls.
     Fisket inleddes på morgonen och redan efter att solen varit upp någon timme kände man hur det brände och skrek i huden. Då man har läger på en ö ute i älven är växtligheten begränsad till 0 så någon skugga var det inte tal om. Vi fiskade på bland badgäster fram till 13 då jag gick iland för att sätta mig i skuggan. Alexander nötte däremot på utan framgång. Vid samlades vid middagen vid 15 tiden och beklagade oss över vädret (vanligt förekommande bland oss svenskar). Mitt i en tugga av Alex goda chilli kändes en sval bris, därefter kom åskmolnen, efter detta kom regnskuren och blixtar och dunder. Från att ha varit ett solparadis (för varmt) till att bli någon slags tropisk orkan med svala vindar (för kallt) och regn. Nu är det läge sa jag till min vapendragare och inte kort tid därefter stod vi åter utvadade på älven.
 
 
     Redan efter några minuter känner jag en kratig stöt i min lilla fluga. Uppkrokning och drillning går bra och efter viss möda att landa den fick den friheten åter. Efter ytterligare en timmes fiske sitter fisk nummer 2 lite längre ner på sträckan. Historien blir snarlik, perfekt krokad, kort drill och en lax som inte vill bli tailad. Det gick vägen i alla fall och nu känns det riktigt hett! Alexander som är rätt ny på tvåhandsfisket slet hårt för att få sin första lax men kom tyvärr inte närmre än ett pill i flugan. Efter ytterligare 45 min kom fisk nr 3, en akrobatisk lax som skrämde livet ur mig med ett brutalt hugg. Vid 8 på kvällen hade jag två rejäla dragningar under kort tid. Efter lite nötning på området lyckades jag kroka och landa fisk nr 4. Alla laxar var stöpta i samma form, smålax men ändå jäkligt roligt när man träffar ett laxrace. Så passa på att ge er ut i helgen, väderomslag kan sätta fart på den trögaste fisken och i helgen ser det faktiskt ut som att det bara blir 21-25 grader (för kallt) och lite regn. Alexander är inte bara en hyvens karl, han är en duktig fotograf också. Dessa bilder fick han plåtat under vår trip. Följ han gärna på instagram för ännu fler goa bilder!
http://instagram.com/falsecastflyfishing
 
 
 
 
 

Kommentarer
Zeb

Jättefina bilder på härligt fiske!



2014-07-31 @ 12:08:26



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?