Oskars Highlights 2013

Ja nu börjar "mitt fiske" lida mot sitt slut. För mig som lax och havsöringsfiskare drar säsongen igång på allvar i och med havsöringspremiären 1 april här på västkusten. 1 oktober är det sedan stängt för fiske både i vårat hav och i de flesta laxälvar. Med andra ord har jag nu haft min säsong 2013. Jag tänkte bjuda er på höjdpunkterna från min säsong genom en bildkavalkad. Hoppas dessa bilder kan inspirera nu när hösten snart övergår i vinter.

I januari drog vi ett glatt gäng till Skåne för att fresta havsöring. För min del blev det 2 st öringar varav den största på 2,8 kg. Drömstart på säsongen!

I Mars var det dags att ha premiär för tvåhansfisket. Jag och Alex åkte till Emån och Emsfors sträckor. Där brottades vi med flertalet minusgrader men även varsin öring/lax som klev av.

1 April och havsöringspremiär! Som många upplevde så var fisket trögt och temperaturen var ingen hit för oss fiskare.

Fisket blev bättre och bättre och i april och början på maj fiskade jag flitigt med gott resultat.

I början på maj lade jag havsöringskäppen på hyllan och tog fram tvåhandsspöna för att försöka överlista den så svåra majlaxen. Turerna gick till Örekilsälven och Ätran utan större framgång. Inte heller i år lyckades jag landa en majlax.

I Juni satte laxfisket fart på allvar. En dålig start i de flesta vattn gjorde fisket trögt och jag fiskade på bra utan att landa lax under hela juni. En av mina vapendragare Danne lyckades dock dra en fin junilax!

I Juli lyckades jag äntligen landa mina första 2 laxar under ett lyckat pass i forshagaforsen.

El-Ge:s årliga orklatripp blev en trevlig tur där fisket tyvärr var trögt men gubbarna som var med gjorde hela resan. Vi hade en fantastisk vecka där vi även lyckaes landa 2 laxar!

Under augusti blev det några turer med ett par laxar i forshagaforsen. Men augusti är för mig förknippat med Grönland och även i år var jag på drömön och guidade ett par veckor med gott resultat.

Under september blev det fortsatta turer på laxen och jag lyckades i mitten på september ta min första ätranlax.

I slutet på september blev det en fin tur med Micke till Mörrumsån. Där tog jag årets fisk för min del. Efter mycket funderingar på om fisken var en hybrid eller öring säger expertisen havsöring. Och längden var ca 85-90cm

Nu är vi inne i oktober och vätternfisket från land har precis startad. Jag har lyckats få en fin lax men fler är i min kikare. Håll ögonen öppna här på bloggen för att se om jag lyckades!

Hökensås

Förra helgen drog jag och tre goda vänner till Hökensås för en trevlig fiskehelg. Då ingen av dessa tre vänner egentligen är några fiskefantaster blev det inget "hardcore-fiske" men jag tyckte det nötte på bra trots det kalla och regniga vädret. Första dagen var extremt trög och enbart en fisk lyckades landas av Markus. Resten av dagen hände inte ett skvatt... Vi såg några få vak men inga hugg där inte.. På kvällen spelade vi kort, käkade tacos och drack några välförtjänta öl.

På söndagen var det riktigt tråkigt väder. Kallt, blåsigt och regnigt var bara förnamnet. Vi tog en sovmorgon och städa i ordning stugan vi hyrt och var på plats att fiska vid 12.30. Helt ärligt var det samma historia här.. Ingen som helst aktivitet i vattnet och jag började bli oerhört frustrerad då jag tagit med mig mina vänner och faktiskt lovat ut "fiskegaranti" i Hökensås. Tillslut orkade jag inte med att vi inte fick någon fisk och jag visste att det fanns en burk med rosa PowerBait i en av mina väskor.. Blev att rigga ihop ett bottenmete med en liten enkelkrok som jag proppade på med 3st PowerBaits. Det tog inte lång tid innan första fisken satt på kroken... Då varken någon av mina kamrater Andreas eller Nikolaos hade fått någon regnbåge tidigare i deras liv roppade jag på Andreas och sa att han fick ta fisken. Efter någon minut var fisken på land och Andreas var nöjd, nu hade han fått en fisk. Fisken vägde förövrigt 1,2kg.

Jag slänger ut bottenmetet igen och efter dryga 10 minuter sitter det ännu en båge på kroken och då var det Nikolaos tur att få springa till mig och landa fisken. Nu var det bara min tur att få en fisk på kroken, då hade alla fått varsin under resan. Vi beslöt oss för att byta sjö, trots att vi fått två regnbågar under kort tid i sjön vi befann oss i. Väl vid den nya sjön var det svårt att hitta en bra plats att kasta ut metet då jag ej hade vadare eller gummistövlar på mig, men lyckades tillslut hitta en lucka bland alla träden. Jag lät metet ligga i ca. 1,5 timmar utan att något hände. Andreas hade gått och lagt sig för att sova i bilen och Nikolaos samt Markus tyckte det var dags att runda av och bege oss hem till Göteborg. Precis när jag skall packa ner mina grejer ser jag att min spända lina till betenmetet blev slak.. Och det vet vi väl vad det betyder? Japp, det var fisk på kroken. Det var en livlig regnbåge som rusade ett flertal gånger och hoppade upp för att visa sig flera gånger. Fisken vägde 1,5kg och det blev resans sista fisk. Nästa destination var McDonalds i Borås.

Nikolaos med hans livs första regnbåge!

Vättern 19-20 okt

I helgen var jag och farsgubben på vätterns klippor i jakt på årets första vätternlax.
Dag ett möttes vi upp på parkeringen och konstaterade hård nordvästvind. Detta lovade gott och vi fiskade på under dagen. Till vår förvåning var det rätt lite aktivitet och huggen uteblev. Precis när solen skulle gå ner sög det tag för mig och jag drillade ne hyffsad lax mot håven. Precis när vi ska håva den släpper kroken och fisken simmar tillbaka. Surt sa räven men jag fortsatte kasta då ljuset kändes riktigt hett. Efter bara några kast suger det återigen tag i tubflugan. Denna fisken visar sin feta sida och gör några ruskningar med huvudet innan den också släpper.
Det blir det sista som händer denna dag. Kvällen tillbringades i stugan med några öl och en pizza. Den natten drömde jag om tappade storlaxar och vaknade 04.30 i ett ryck då åter en stor fisk hoppat av. Vi skulle ut och köra sista dagen innan hemfärd och nu jäklar skulle de upp.
Vinden kom starkt från sydväst vilken är det bästa. Vi fiskade på under morgonen utan att varken se eller känna fisk. Ett litet uppgivet frö började gro inom mig. Skulle vi gå lottlösa denna dag också?
Mitt på dagen ser jag hur ett spiggstimm börjar bli oroliga och hoppar i ytan. Strax därefter ser jag en stor virvel från en lax. Jag kastar ut min fluga precis där fisken visat sig och när flugan stryker över platsen tar det tvärstopp och laxen är krokad! Jag drillar den hårt och efter några försök lyckas vi få in den i håven. Fisken mätte 65 cm och vägde 3,1 kg. Äntligen fisk på land!

Efter detta var det farsan tur att dra på en lax. Denna var tyvärr i miniatyrformat och fick såklart gå tillbaka.
Strax efter lunch bestämmde vi oss för att styra kosan hemåt. Sett över hela helgen blev den väldigt lyckad och vi landade iaf 2 laxar. Snart bär det av till vätters klippor igen i jakten på storlaxen.

Bilder från Forshaga

Micke är inte bara en hyvens karl, han kan ta bra bilder också.
Jag lägger upp lite bilder här så ni får se vilken härliga dagar vi hade.

Forshaga 13 okt

Som jag tidigare skrev i mitt blogginlägg om Mörrum så var tanken att det skulle vara slutet på laxsäsongen 2013. När jag minnst anade det fick jag en snilleblixt. Forshagaforsen har öppet tom 15/10 och innan jag visste ordet av var jag och 3 kamrater bokade på zon 2. Övernattning planerades, stuga vs. kåta... Valet blev enkelt och efter en resa på 3,5 timmar var vi på lördagskvällen framme vid campingen för att slå upp kåtan. Väl inne tände vi en brasa och hade riktig kvalitétstid med grillad korv och några goda ale.
Mattias, Micke och Olle vid grillen.

Natten var kall men ändå mysig på något sätt. På morgonkvisten visade Micke att han var älst och tände en brasa till oss små. Medan vi väntade in ljuset riggade vi spön och åt frukost. Stämmningen var på topp och efter att ljuset hade gjort entré började vi lägga våra kast över älven. Jag och Mattias gick först och när vi kommit längst ner på sträckan signalerar Mattias fast fisk! En klarälvslax på ca 60 cm hade tagit hans fluga. Landningen gick bra och Mattias som aldrig tidigare fått någon insjölax var nöjd som ett barn med för mycket pengar i en godisbutik.
Efter detta fiskade vi på utan att varken känna eller se så mycket fisk. Vid lunch tog vi en paus och rev lägret. På vägen ut igen hade jag en god känsla och kläckte ur mig att någon kommer få fisk på första repan nu. När jag kommer till mittendelen på sträckan fiskar jag en liten grop där det tidigare visat sig fisk. Jag låter min fula orange fluga hänga lite vid gropen och då smäller det bara till. Laxen är rättså färgad och snäll och kan utan större dramatik landas. En arg klarälvslax på ca 75 cm fick luftas och sedan gå tillbaka.
Undertecknad med en lax som är på väg tillbaks.

Efter detta började vi känna oss rätt klara men vi gjorde några repor till. Mattias gick högst upp och slängde på en stor svart fluga. Just denna fluga svaldes efter en kort stund av en öring. Mattias drillade fisken fint och kunde sedan landa en välmatad öring på 68 cm. Efter detta gav vi oss och åkte den sega biten tillbaka till Göteborg.
Mattias med dagens sista fisk.

Vi hade två fantastiska avslutsdagar i Forshaga med härligt sällskap, mysigt boende, god mat och dryck och några fiskar på land.

Mörrumsån 29/9-30/9

Jag, Micke och Thomas var och fiskade i Mörrumsån de två sista dagarna på säsongen.
Vi hade en fantastisk tid där vi avslutade säsongen på bästa sätt. Vi fiskade mest på Vittskövlesträckan som vi kärade ner oss i. Fantastiska strömmar i fantastisk miljö.
Första kvällen lyckades vi landa varsin fin fisk. Micke fick en lax på 70 cm och jag landade en öring eller hybrid på 85-90 cm. Fantastiska fiskar! Vi bodde flott, åt gott och hade otroligt trevligt.
Andra dagen blev det ingen fisk på land men vad gjorde det, vi var så nöjda över våra två dagar ändå.
Håll utkik på våran hemsida där det snart läggs upp en artikel om vårat fiske i Mörrum!
Tight lines! / Oskar

Mickes lax på 70 cm!

öring/hybrid på 85-90 cm!

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!