>

Smygrapport från Kola.

Åter i staden där jag en gång föddes, Göteborg. Veckan på Kola med öring i fokus är så över. Vill inte ge alla detaljer ännu. Håller igen på detta för en utförligare rapport med bilder på EL-GE webben under nästa vecka. Men, det blev inte som vi tänkt. I vart fall inte för oss som åkte till Drosdovka. För gänget som fiskade i Sidorovka vart det en helt annan femma. Ett par fina laxar på lätta öringprylar och ett flertal öringar över kilot är klart vad man skulle kunna räkna med utifrån de förutsättningar som rådde. Förutsättningar? Fiske är ju fiske och framgång eller fiasko styrs av betydligt mer än ens egna kunskaper och rätt flugval.
Säsongen på Kola har börjat med hetta och lågvatten. Nederbörd är ett ord som snart försvinner ur den lokala ordlistan och smältvattnet försvann tidigare än normalt. Med det råder lågvatten, extremt lågvatten på många håll. Vi som fiskade Drosdovka kände av detta och trots vandringar på över 10 kilometer i en riktning från kampen, fann vi inte riktigt våra drömmars fisk. När drömmarna inte slår in, inte ens närmare sig det man rimligen borde förvänta sig, då vill man snart finna anledningar till sin magra framgång. Vi fann lågvatten och hårt tryck från tidigare fiskare sammanfogat med en camp som låg, i våra ögon, helt fel, till att vara orsaken. Vattennivåerna i den lilla ån sjönk mellan 40-50cm den vecka vi var där och man kunde inte annat än misströsta för de som skulle fiska veckan efter oss.
Men så, igår, hände det märkliga. Ett sms som förklarade att de som nu befann sig där hade riktigt bra fiske. Flera fina öringar hade landats. Paff, tom och glad på en gång, svarade jag bara "VA!!!???" på sms:et. Var det vi som var dåliga fiskare? 5 flugfiskare som gemensamt fiskat öring på jordens alla världsdelar, som tillsammans tillbringat fler fjälltimmar med flugspö än de flesta gör under en livstid? Det kanske är så, vi är helt kass på flugfiske. Men tro mig, när jag säger att så inte är fallet och bankar mig på bröstet, så är det dagens sanning. Jag vet att vi inte är det. Däremot så kan förhållandena ändrats. Lågvatten gör att större öring får mindre utrymme och därmed trängs mer på samma yta. Eller har kläckningarna, som vi aldrig så röken av, tagit fart rejält? Jag vill finna en orsak, vill nysta upp, älta och hitta sanningen. Varför var vårt fiske i Drosdovka ett fiasko? Snart vet jag, ni, vi mer. Håll koll på EL-GE's webb, för nu har Mr. Webb blivit Mr. Detektiv......

Kommentarer
Göran Spaxes

Hej.

Jag var en av dem som kom efter er. Jag vet inte om jag skall slå mig på bröstet, men även jag gör osedvanligt många timmar i vattnet varje år. Som jag uppfattde det så stod inte fisken där den brukar. Det tog en stund att lista ut det, men från första kvällen hade vi ett acceptabelt fiske som eskalerade under veckan.

mvh

Göran (gubben med skgget)



2010-08-09 @ 20:23:14
Magnus och Brasse

Vart stod fiskarna då? Och vad räknar ni som bra fiske?





2010-08-12 @ 13:37:41



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?