Från gnällspik till Go gubbe. Del 3: koskit och laxhopp

Efter avslutat arbete på lördagen blev jag upplockad av Micke. Vi hade stämmt träff för laxfiske i Viskan. Efter fiskekortsköp och en nödvändig glass styrde vi mot Kullagården. Väl på plats kunde vi konstatera att vattnet sjunkit och att det var fortsatt sjunkande älv. Efter att ha fått i oss den otroligt goda pastasalladen Micke hade gjort (killar kan) började vi vårat fiske. Då Micke är "ambassadör" för Zpey var det uppriggat 5 kompletta spön som skulle användas. Jag kärade ner mig i ett Zpey Infinity 13,2´klass 8/9 så det blev mitt spö för kvällen. Allt kändes väldigt hett och vi gick repa efter repa. Som vanligt under laxfiske inbillar man sig själv att det kommer hugga i varje kast, tyvärr blir man nästan alltid lika besviken när hugget uteblir. När jag runt 22 tiden känner att nu, nu jäklar smäller det hoppar jag till av att jorden skakar under mig och frustande djur kommer bakom mig. Nu är min tid kommen var min första tanke och hade jag inte vadat ut ett par meter i vattnet hade det även kunna blivit en sanning. Bakom mig stod nämnligen 8 blodtörstiga kor. Efter att ha vifftat bort hotet med toppen på flugspöt fortsatte jag mitt fiske. Kast på kast lades i viskans mörka vatten men inte ett liv. Både jag och Micke ansåg ändå att kvällen varit lyckad med strålande sol, mycket snack, mycket skratt och illvilliga kor. På vägen hem hörde vi dessutom att Loreen gått och vunnit melodigrejjen. Hejja Sverige, hoppas historien upprepar sig under fotbolls-EM också. Inte att Loreen vinner men ja.. ni förstår nog.
På Tisdag blir jag ett hot mot örekils laxar och korna som smyger runt denna å.
/Oskar

Från gnällspik till Go gubbe. Del 2: De tre muskitörerna

Efter att under onsdagen blivit knockad av en förlust i den klassiska duellen fly vs. spinn kändes det helrätt att på torsdagskvällen sticka ut med tre flugfiskare. Kanske fegt men oddsen att förlora mot spinn bedömde jag som små. Jag hade stämt träff med tre goa gubbar. Tobbe och Patrik från västkusten och Danne från norrland. Tillsammans skulle vi bilda det dreamteam som skulle ta kvällsöring norr om Göteborg. Då två i gänget var nya för mig blev det är härlig tur med fokus på kamratskap och mycket skratt.
Väl framme på stället för kvällen kunde expertisen konstatera att förhållandena var hyffsade trots strålande sol och spegelblank yta. Fisket började med en landad öring för Tobbe och jag tappade en näbbis som inte kunde motstå en snabbt fiskad fiskimitation. Efter att ha fiskat ett tag började öringarna tokjaga småfisk i ytan. Många kast och frustrerande hemtagningar senare kunde vi konstatera att öringarna hade för mycket fisk att jaga att de mer eller mindre nobbade våra flugor. Vi tog i alla fall ett par fiskar, Tobbe tog som vanligt flest, Patrik blev torskkung, jag krokade tre arter och stackars Danne blev utan men han var lika glad för det.
Jag lärde mig mycket av dessa herrar, både fiske och annat. Förhoppningsvis blir det fler turer med gänget och förhoppningsvis fler och större fiskar.
Imorgon är en ny dag och då styr jag min näsa mot Viskan för att försöka lura en majlax, en bedrift jag hittils inte lyckats med. Jag har en känsla låångt där bak i ryggslutet att imorgon är den stora dagen. I och för sig brukar man alltid bli besviken när man litar på känslan i ryggslutet.
Over and out! / Oskar

Ljungskile

Efter jobbet igår bestämde sig min kollega Oskar och jag oss för att dra ut och testa lite kväll- & nattfiske efter havsörings. Vi har hört att det har varit bra fiske runt Ljungskile det senaste så det var bara att packa väskorna och bege sig!

Vi slutade jobba vid 18.00 och slängde oss i bilen, bokstavligtalat. Då Oskars GPS valde att strejka under hela resan och inge av oss direkt visste exakt hur man körde till de ställen i Ljungskile vi blivit tipsade om så blev det ett litet äventyr, men det var faktiskt inga som helst problem.. Vi hittade fram efter enbart en felkörning.

Direkt vi kom fram slängde vi igång en grill och brassade på lite korv med bröd och planerade fisket. Vi såg flera vak medans vi planerade och det kändes riktigt hett trots att det var ca 28 grader i luften och solen låg på ordentligt..

Väl när vi började fiska så slutade vaken och det fanns ingen fisk på hela västkusten som ville ta mitt bete eller Oskars fluga.. Men vi fortsatte att nöta och vid runt klockan 21.00 smällde det på ordentligt för mig. En fisk med utmärkt kondition som rusade flera gånger och hoppade upp graciöst i luften ett flertal gånger. Det var en skit rolig fight och efter någon minut lyckades jag landa fisken. Nu vägde vi inte fisken men vi mätte upp den till 48cm. Nu kändes det som att fisket skulle vända och att det skulle levereras massvis med fisk, men ack så fel vi hade... Det blev några vak lite här och där men inget ville sätta sig på kroken. Runt 24.00 bestämde vi oss för att packa ihop då det blev becksvart ute. Jag packade ihop mina grejer och gick mot Oskar som höll på att veva in fluglinan för att packa ihop då han får ett stenhårt hugg. Tyvärr släpper fisken direkt men vi han se fiskens rygg och det var nog en 50+.. Så det blev ingen mer fisk under denna fisketur men Ljungskile kommer vi att besöka vid fler tillfällen!

Alltid en lika härlig känsla efter man landat en fisk!

Arter trillar in...

Innan vi åkte fick vi alarmerande rapporter om väderläget i Norge. Det innebar att jag packade rejält med kläder som snarast var anpassade för piskande snöstormar och grymma vågor än det blanka hav och tropiska hetta som mötte oss. Men inget biter på en Viking så det var bara att stå ut med värmen...

Vi har ännu inte fått något stort men arterna börjar vi att bocka av.

Min lilla Blåkäxa.

Stig med en rödspätta på 2070gr.

Min lilla favorit igen, blåkäxan.

Phill med Bleka tagen 2min från campen.

Stefan med en Hågäle.

Bosse med en blålånga.

Det har kommit en hel del andra arter utöver dessa. Fler rapporter inom kort.

Hälsningar // Anders

Årets första Norge tripp äntligen här.

Då var det äntligen blivit dags för min första Norgetripp för säsongen. Första svängen blev till Kjerkenesvåg. Tanken med denna resa är att jag vill jaga lite arter snarare än ta stor fisk. Vi får väl så hur det blir med detta.

Detta är kanske en utsikt man kan leva med.

Väl framme så var det på det direkt. Så vid 11tiden var första svängen för att skaffa lite agnfisk, vi såg gott om fisk på ekolodet så jag slängde på en hammered Diamond Jig och började speedjigga. På första nedsläppet fick jag ett sten hårt hugg på ca 50m djup, efter en kort fight så kommer det upp en sej på drygt 4 kg. Inom någon minut så fick jag ett nytt stenhårt hugg få ca 50m djup, en mycket bättre fight men sejen vägde mellan 5 och 6 kilo. Ett par nedsläpp senare och en till i samma storlek smällde på, skitkul och sådana stenhårda hugg man får på speedjigga upp sejen.

Dagens näst största bleka 5.6kg tagen på spinn med 100g Savagear sandeel. Grymt kul fight.

Detta började mycket bra. Jag har en skön känsla redan efter första dagen så det kommer nog bli lite roligt att rapportera om. Återkommer inom kort...

Från gnällspik till Go gubbe. Del 1: Flyktbilen

Nu har jag bott i Göteborg i tre veckor och det utan bil. En fiskare utan bil är enligt mig som en fiskare utan spö. Två vändor på tre veckor är för lite för en kille med fiskeabstinens. Under helgen åkte jag därför hem för att hämta min vapendragare, Audi a3 med lagom små säten att sova i (om man accepterar att vakna med räkrygg). Den har varit min trogne vän under ett par år, resor på 140 mil (enkel resa) och offroadäventyr i mälardalens skogar är inget som satt stopp för detta monster till bil. Enda gången både bilen och jag hajjade till var igårkväll när vi tillsammans för första gången körde igenom Göteborg. Eneklriktat, dubbelfiliga rondeller, övergångsställen och kanske värst av allt, spårvagnar gjorde resan till en resa att minnas. Visst har vi övergångsställen i Eskilstuna också men Göteborg tar nog ändå priset i den mest komplicerade staden att köra i. Nåväl, nu gick allt bra och bilen är på plats. Från och med nu blir jag livsfarlig för vatten i närheten av Gbg, örekil, kusten och några åar kan räkna med besök inom den närmsta tiden. På onsdag planeras en kvällstur som blir premiären för min racer. Kolla in bloggen för resultat!
Simma lugnt! /Oskar

Presentation

Hejsan

Oskar Andersson heter jag. Jag är född och uppvuxen i Kungsör som ligger i Västmanland.

Nyligen flyttade jag ner till Göteborg för att börja på ett nytt liv med jobb på EL-GE sportfiske, salta bad längst kusten och såklart mycket fiske efter lax, havsöring eller annan typ av befenade varelser.

Jag började mitt fiske med ett metspö på bryggan när jag knappt kunde gå. Därefter var det spinnfiske efter gädda och abborre som tog upp mina tankekraft. Efter att jag 9 år gammal fick mitt första flugspö är det den typen av fiske som har stått mig allra närmst.

Under mina tidiga tonår reste jag varje sommar till antingen jämtlands fjällvärld eller till områden strax norr om Kiruna. Fisket efter harr, öring och röding i kristallklara vatten tilltalade mig och lärde mig mycket, inte bara om fisket utan även om att vistas i vildmarken. När körkortet var i hamn började jag intressera mig för laxfiske med tvåhandsspö. I början gick resorna till forshagaforsen och dess laxar. Efter att ha lärt mig grunderna styrdes skutan mot Norge och framförallt Beiarn. Beiarelva har en stor plats i mitt hjärta och jag försöker besöka denna älv varje sommar.

Numera har jag guideuppdrag på Grönland och har hållit i grundkurser i flugbindning.

Kom gärna in till butiken och säg hej!

Trash Bay

Nu i lördags bestämde sig Jonathan "Bambi", Martin "punkar'n" samt jag oss för att dra ut och fiska gädda... Martin har vid ett flertal gånger talat om en sjö som han kallar för "Trash Bay". Detta pågrund av dess sunkighet samt att det ligger en sopstation precis bredvid den (så det finns en hel del skit i sjön också).

Vi möts upp på EL-GE Sportfiske i Göteborg för att sen lokalisera oss till sjön. Problemet är att Martin inte kommer ihåg exakt vart sjön ligger, men tillslut hittar vi rätt! Väl framme var det ca. 60 meter ner till sjön från där vi parkerade bilen. Både Jonathan och Martin hade väldigt mycket packning med sig jämfört med mig.. Så jag tar min grejer och går med raska steg ner mot sjön medans Bambi och punkar'n packar ut deras grejer. Väl nere vid vattnet möts jag av en avsmaklig men grymt härlig syn. Allt Martin berättat om "Trash Bay" stämde. Massvis med träskmark, bildäck och annat roligt i vattnet samt grymt färgat vatten... Detta var precis vad jag hade förväntat mig när jag besökte "Trash Bay", så jag var inte missnöjd. Här skulle det fångas en såkallad "mörkergädda" som lever på soppor!

Detta var det första intrycket jag fick av Trash Bay

Efter ca. 15 minuter kommer Jonathan och Martin ner till vattnet. Martin börjar mecka upp en pontonbåt han har med sig så kan kan fiska av hela sjön medans jag och Jonathan blir mer begränsade då vi enbart har vadare med oss. Det tog kanske Martin 50 minuter att få ihop pontonbåten, men det var det nog värt!

En pontonbåt är ett grymt redskap att använda sig av när man vill fiska av större ytor

Tillslut orkade jag inte vänta på att Martin skulle bli klar med pontonbåten, så jag gick ner till vattnet och satte på en grodimitation (klicka här för mer info om betet) Efter bara 10 kast hade jag totalt tre hugg var av att jag tappade två, men en lyckades jag landa. Det var ingen bjässe direkt men det kändes grymt hett att det var så mycket aktivitet i vattnet efter bara några kast. Dessvärre blev det inga mer fiskar eller kontakt med betet efter detta... Men vi hade en grymt härlig samt rolig dag ute i Trash Bay och det kommer garanterat att bli fler besök där efter mörkergäddan!

Vallgravsmetet 2012

Om exakt en vecka idag är det dags för det årliga vallgravsmetet i Göteborg igen. Detta är en väldigt uppskattad tävling där det kommer massvis med olika folkgrupper och fiskar... Inbitna metare, barnfamiljer, glada amatörer och ett gäng med nyfikna människor som står och tittar på när fiskar dras upp. Många tror inte det finns någon fisk i vallgraven, men ack så fel dom har. Förra året deltog min kollega Anders och hans svåger. Anders hamnade på 4e plats samt att hans svåger kom på 2a plats.

Så det är bara att damma av metspöna och ladda nu. Inte långt kvar...

För mer info, klicka på länken nedan!
Sportfiskarna

En liten tjej som testar fiskelyckan under fjolårets vallgravsmete!

Nya tider

I måndags var jag och mina två kollegor (Jonathan samt Oskar) ute och testade lite havsöring efter jobbet. Problemet med att arbeta i en sportfiskebutik är att vi måste alltid jobba när vi vill ut och fiska!!! Detta resulterar i att det oftast blir kvällsfiske efter vi bommat igen butiken vid 19.00. Vi tar oss ut mot torslandatrakterna. Oskar kör flugfiske med ett Guideline LPXE #6 medans jag och Jonathan körde på spinn. Vi hann bara vara ute i ca. 1-1,5h. Precis när alla börjat tappa hoppet om att få fisk (för det var verkligen ingen aktivitet i vattnet, förutom någon enstaka näbbgädda som svichade förbi benen på Oskar som stod utvadad) så lyckas Oskar få krokat en havsöring i mycket god kondition. Med hans klass #6 spö så blev det ändå en rätt rolig fight och fisken hoppade livligt upp i luften ett flertal gånger. Fisken visade sig inte vara någon bjässe men det var faktiskt Oskars första havsöring tagen i Göteborgstrakterna, så det lyfter vi på hatten för!

För er som inte vet så är Oskar en nyanställd på vår flugfiskeavdelning. Det kommer komma upp en presentation av honom snart här på bloggen samt på vår hemsida, så håll ögonen öppna!

Sket fiske på er gott folk!
/Simon

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!