Værøy med Peter Alexandersson

Här kommer en rapport från ett höstkallt fiske på Vaeröy. Nordlig kall vind gjorde fisken trög och svår, trots det lyckades vi truga upp ett gäng fina exemplar. Bla en fin sej som fick mtt flugspö att "knaka" gott och backingen fick bli blöt.....Veckans största flundra fick Henke efter en stenhård fight./hälsn Peter Alexandersson :))

Flugfiskad gråsej

Henke med veckans största flundra

Bra exemplar på torsk

El-Ge resa till Forshaga

Nu har vi haft årets första resa till forshagaforsen. 3 förväntansfulla fiskare mötte upp i stugan på fredagskvällen. Hampus, Johan och Fredrik, alla rätt oerfarna laxfiskare och alla drömde om att kroka sin livs första lax. Efter lite genomgång av vattnet, flugor och tekniker under fredagen blev det lördagsmorgon och startskott för fiske!
Efter att ha hållit en kortare kastinstruktion var alla sugna på att komma ut på älven. Väl ute möttes vi av en riktigt häftig dimma på älven, allt kändes lite sagolikt.

Efter att ha fiskat på fram till lunch utan aktivitet beslöt vi oss för att hugga in på köttbullsmackor. Fredrik var dock ivrig på att komma ut igen och smet lite i förväg. Vi andra satt och studerade Fredrik ute på älven och så plötsligt skriker han till och reser spöt. Spöt böjer sig dupt och det är fast fisk. Lika snabbt som fisken krokas lossnar fisken och en darrig Fredrik anser sig besegrad.

Detta sätter fart på de övriga i gruppen och det dröjer inte länge förän samtliga är ute på älven igen. Klockan slår nu 15.00 och Hampus fiskar längst ner på sträckan. Rätt var det är så hojtar han till, FISK! Han drillar fisken som till en början är rättså snäll. Jag ror nedströms för att assistera med håv. Jag hinner inte ner förän Hampus har landat sitt livs första lax. En fin Klarälvslax på 65 cm! Smilet på den gode Hampus går inte att ta miste på. Otroligt nöjd över sin första lax.

Kort därefter lyckas jag kroka på en fin fisk som tar en liten brun krokfluga, fighten blir hård och intensiv men efter en tag lyckas jag taila en tjock öring på 75 cm.

Nu händer det grejer i forsen! Kort tid efter att jag landar min öring signalerar Johan fast fisk, det är hans första lax som biter på flugan! Han drillar den fint och jag lägger mig bredvid med båten. Precis när jag ska håva fisken släpper kroken. Johan skrattar gott och har en skön inställning till det hela.

Johan glider ner ett stycke med båten och 3 kast senare smäller det till igen! Denna gången hinner jag inte ner med båten innan fisken hoppar av. Johan garvar och tycker livet som laxfiskare är otroligt enkelt (för en gång skull).
Efter detta händer det inte mycket mer, jag bränner en fisk sent på kvällen som smäller på i ett våldsamt hugg.
Efter en slitsam och lärorik dag tar vi varsin pizza och unnar oss en kall innan vi hoppar till kojs.

Morgonen efter är gråmulen och kall. Fisket startar och efter lite snack om positioner med båtar och en del kastsnack fiskar gänget på igen. Kast på kast läggs i älven men fisken verkar ha vaknat på helt fel sida denna dag. Det är stiltje. Jag, Hampus och Fredrik beslutar oss om att ta tidig lunch medans Johan envisar sig kvar och ska "bara ta ett kast till". Vi sitter och myser under taket och äter en god lunch när vi plötsligt hör Johan signalera ute på älven. Nu sitter den igen! Alla kastar sig i båtarna för att följa fighten på nära håll. Jag kommer ut och gör mig redo för landning. Fisken kommer in fint och låter sig landas på första försöket. Johans första lax!!
Lyckan är total och fisken krokas snabbt av och återgår sedan till sitt rätta element. Fisken släpps och Johan står med ett leende som är obetalbart. Fisken är stöpt i samma form som Hampus fisk.

Efter detta händer det inte så mycket mer utan gänget lämnar Forshaga med nya erfarenheter och en del även med faktumet att ha landat sin första lax.
Vill du veta mer om dessa resor? Kontakta oss på El-Ge sportfiske.

Team EL-GE Predator!

Untitled-1

På lördagen var det först kval i Sävelången. Och efter allt strul vi haft med bilar , båt och annat så kändes det skönt att vi ens kunde vara med.

2014-09-14 06.04.44
05:15 åkte vi  mot Sävelången

33 team skulle slåss om att få plats i finalen som kommer gå i Mjörn 11 Oktober.

Sävelången är för oss en helt ny sjö, inga kunskaper alls om den. Så vi visste att detta skulle bli svårt. Men att det skulle vara så trögt som idag trodde vi aldrig. Vi kastade av alla vasskanter, grynnor vi kunde hitta och resultatet blev 1 fisk…..

Men det var fler än oss som hade det trögt, dom flesta teamen fick slita sitt hår för att försöka locka upp några fiskar. Mycket följen på betena men inga högg. Finns inte mycket mer att skriva än att vi blev en erfarenhet rikare, för detta var vårt första SM-kval.Vår sluplacering blev plats 23 av 33. Och vi grattar Den Onde, Den Gode, Den Fule till vinst denna dag.

10665386_820097578021857_9094084491573376588_n
Vinnande teamen från Sävelången SM-Kval

Hem och sova ett par timmar för att sedan gå upp och träffas ytterligare en gång hemma hos Dejan 05:15 för att ta oss mot Mjörn och kval 2, sista chansen för oss att ta oss till finalen.

2014-09-1444
Morgonkaffe och redo för start i Mjörn

Mjörn är även det en sjö som vi inte brukar fiska i så vi har inga platser där vi vet att det brukar stå fisk, inget lod i båten så att vi kan leta upp fisken heller så det blir nöta vasskanter och kasta tills händerna blöder. Denna dag var det 34 startande team och nytt kvalrekord.

Och dagen började grymt, Peppe fick på en fiska vid så gott som första kastet men det var för liten.
Strax där efter fick Pepp på en till som var godkänd och kastet efter det tappade Peppe en.

Så hoppet var på topp.

Peppes fisk

Men sedan dog det av och blev precis som det var dagen innan i Sävelången, mycket följen men inga riktiga högg. Lite små pet från fiskarna men inga ville sätta sig. Skulle detta räcka? Är det så att alla teamen har lika dåligt fiske?

2014-09-14 11.26.588888
Snabblunch mellan kasten.

Klockan 14.00 när live rapporteringen slutade så låg vi inom räckhåll att lyckas ta oss vidare, men då återstod 2 timmars fiskande för alla. Skulle någon lyckas ta sig förbi?

2014-09-14 16.12.21
Väntar på att resultat skall komma

Och som sista teamet som lyckades kvala sig in kom Team EL-GE Predators.

2014-09-15 09.10.05
Våran finalbiljett

Kändes grymt skönt att vi kunde ta oss vidare. Så nu blir det ladda inför finalen 11 Oktober i Mjörn där just nu 98 team är med och det är ytterligare 4 kval som skall räknas in innan det är slutgiltligt hur många team det blir.

10612875_820607067970908_2159294137967677049_n
Alla final klara team från Mjörn

Team EL-GE Predators – Tid Är Fisk

Spana gärna in vår blogg!

Utomjordiska räkor?

Den senaste flugan innom havsöringsflugbindning är att binda med Uv-räkögon. Dessa uv ögon sägs synas bättre av fisk än någonting annat. Vi har precis plockat hem riktigt heta och smidiga ögon för räkflugor. Dessa finns i svart, brun, röd, transparant och super fluorescerande (uv)
Vår team fiskare Agne är en otroligt duktig flugbindare och hittar hela tiden på nya heta mönster. Nu har han tagit fram en uv-räka som har visat sig väldigt effektiv på höstöringen. Detta behöver du:
Krok: Partridge CS54 #6
Bindtråd: vevus vit
Ögon: Easy shrimp eyes Super Fluorescerande
Bakhackel: vit cdc
Huggpunkt: Ice dub Shell pink
Käftar: Natur Mallard
Kropp: STF dub vit

Lax i Örekil!

Under onsdagen fiskade jag i örekilsälven med två goda vänner. Ryktet hade nått oss att det för tillfället var rättså hett i den lilla ån i Munkedal. Efter att ha gått upp i ottan och kört hela vägen anlände vi till en fantastisk morgon med lätt dimma och frisk och fräsh höstluft. Efter att ha tacklat spöna i mörkret begav vi oss ner till älven. Första repan och allt känns rätt. Jag påbörjar mitt fiske och går första delen med en liten phatagorva. Det är någonting som känns fel, jag kan inte sätta fingret på det men flugan känns inte rätt. Det är sällan jag byter fluga i en repa men jag kan inte fiska med något jag inte tror på. Ett snabbt flugbyte resulterar i att jag står med en liten red francis i tafsändan. Längst ner på sträckan ser jag tre fiskar visa sig och när jag kommer ner känns allt glödhett. Jag kastar ut den lilla plugan och börjar genast pumpa liv i den. Pang! Plötsligt smäller det till och fin lax är i andra ändan. Fighten blir fin med ett par rusningar men efter kort tid lyckas jag pressa in fisken till Olle. En fin lax på 77 cm som efter en bild får friheten tillbaka.

Efter detta händer det inte så mycket men en go dag hade vi med både krovgrillning, tjöt och skratt.
Nu är det inte lång tid kvar på denna laxsäsong men några pass har jag kvar. På söndag far jag ner till Mörrum för att försöka lyckas lura upp någon av åns havsöringar. Håll utkik på blogg, facebook eller Instagram för att se hur det gick!

Grönland 2014

Grönland är fantastiskt. Varje år tar jag med gäster till detta land som bjuder på allt man kan önska sig: trevliga människor, fantastiska landskap, tystnad, lugn och inte minst sinnessjukt fiske. 2014 var inget undantag då jag fick med mig 4 härliga karlar och levde rövare några dagar. Vi bjöds på otroligt fint väder, många skratt och lika många rödingar, torskar, flundror och havskatter.
Att kasta ut en foamfluga över någon blank nacke och se hur vattnet reser sig bakom av en röding som bara har en sak i hjärnan, den ska dö är inte bara roligt, det kan även skada din hälsa. Har man en gång upplevt det vill man göra det igen och igen och igen, man blir beroende.
Att vakna upp mitt ute i ingenstans och känna den arktiska morgonen bita tag om kinderna är så friskt som man bara kan föreställa sig, luften som fyller ens lungor lever kvar långt efter att man kommit hem.
Att se den otroliga fiskrikedomen i dessa vatten gör en både hänförd och bekymrad, hade även vi dessa bestånd i fornstora dagar?
Att backa tiden och åka till Grönland är en upplevelse som var människa borde få uppleva. Har du chansen så åk till en av de sista vildmarkerna på jordklotet, Grönland.
Magnus som var med på resan tog många fina bilder, såhär såg Grönland ut ur hans perspektiv:

För information om dessa resor kontakta Oskar på Flugfiskeavdelningen. 031 220570 eller skicka ett mail till [email protected]

Årets första regnbågsfiske!

I helgen åkte jag och två goda vänner upp till Hökensås för att testa på årets första regnbågsfiske. Hökensås har blivit lite av ett "hemvatten" för mig då det är en destination jag beger mig till ett flertal gånger varje höst. Denna turen tog jag med mig två kompisar som ej är speciellt kunniga sportfiskare varav att den ena knappt hållt i ett fiskespö tidigare. Hela tanken var att komma iväg med mina vänner och ha en väldigt trevlig helg och att jag skulle se till att båda fick iaf en fisk var.

Vi börjar fiska på lördag morgon och beger oss till en sjö som heter Björnsjön. Ena kamraten, Nikolaos står och kastar med spinnaren från en utav bryggorna och sköter sig själv medans jag står och instruerar min andra vän, Tim hur man kastar med haspelspö. Vi fiskar på i ungefär två timmar utan någon som helst aktivitet i sjön. Jag går till bilen för att hämta en vattenflaska och tänker då passa på att titta hur djup sjön är på anslagstavlan som finns vid parkeringen. Jag möts av texten på en utav lapparna "BJÖRNSJÖN ÄR STÄNGD PGA AV FISKELÖSS. DVS DET SÄTTS EJ I NÅGON FISK I DENNA SJÖ". Jaha, nu har vi alltså lagt två timmar i onödan på denna sjö men som tur var blev det inte några sura miner utan att vi skrattade åt hur korkade vi kände oss. Därefter begav vi oss till Sänksjön där jag för övrigt tagit mitt personbästa på regnbåge som var 4,4kg. Efter några timmarsfiskande och enbart en fisk landad i vårt sällskap bestämde jag mig för att rigga upp varsitt bottenmete med Powerbait till mina kamrater så att det skulle hända lite i deras spön. Nästan direkt började det hända grejer och jag fick springa som en tok fram och tillbaka mellan mina vänner för att hjälpa dem landa fiskarna, kroka av, ta en bild och sen rensa fisken om vi skulle behålla den.

Nikolaos med dagens första regnbåge!

Supernöjd Tim med hans livs första regnbåge!

Summa summarum lyckades båda mina vänner fånga två fiskar vadera och även den lilla guiden som mesta dels av dagen fick springa runt och hjälpa sina kamrater, lyckades fånga en fisk. Nu var det tyvärr ingen större storlek på fiskarna men båda polarna var riktigt nöjda med helgen och det var ju faktiskt mitt mål. Vi har redan börjat planera in nästa resa upp till vackra Hökensås...

Och även lilla jag lyckades lura upp en regnbåge.

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!