>

Lax i Örekil!

Under onsdagen fiskade jag i örekilsälven med två goda vänner. Ryktet hade nått oss att det för tillfället var rättså hett i den lilla ån i Munkedal. Efter att ha gått upp i ottan och kört hela vägen anlände vi till en fantastisk morgon med lätt dimma och frisk och fräsh höstluft. Efter att ha tacklat spöna i mörkret begav vi oss ner till älven. Första repan och allt känns rätt. Jag påbörjar mitt fiske och går första delen med en liten phatagorva. Det är någonting som känns fel, jag kan inte sätta fingret på det men flugan känns inte rätt. Det är sällan jag byter fluga i en repa men jag kan inte fiska med något jag inte tror på. Ett snabbt flugbyte resulterar i att jag står med en liten red francis i tafsändan. Längst ner på sträckan ser jag tre fiskar visa sig och när jag kommer ner känns allt glödhett. Jag kastar ut den lilla plugan och börjar genast pumpa liv i den. Pang! Plötsligt smäller det till och fin lax är i andra ändan. Fighten blir fin med ett par rusningar men efter kort tid lyckas jag pressa in fisken till Olle. En fin lax på 77 cm som efter en bild får friheten tillbaka.
 
 
Efter detta händer det inte så mycket men en go dag hade vi med både krovgrillning, tjöt och skratt.
Nu är det inte lång tid kvar på denna laxsäsong men några pass har jag kvar. På söndag far jag ner till Mörrum för att försöka lyckas lura upp någon av åns havsöringar. Håll utkik på blogg, facebook eller Instagram för att se hur det gick!

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?