Henrik Larsson Gästbloggar - Blekingegädda

För några år sedan kom ett besked till Henrik Larsson om att hans vän Björn Sundquist hastigt drabbats av en obotlig sjukdom. Björn, som bl a inspirerade Henrik och hans goda vän Niclas Andersson att göra sin första resa till Nya Zeeland, gick en kort bit efter detta bort. En av Björns största passioner var att flugfiska efter gädda och det var en av anledningarna till att han flyttade över till ostkusten. Årligen gör Henrik en resa i november för att besöka Björns gamla hemmavatten tillsammans med ett par av Björns gamla kamrater. Det är ett ett sätt att hedra, minnas och fortsätta sökandet på storgäddorna som Björn fått lämna bakom sig. Här kommer ett blogginlägg av Henrik Larsson.

Henrik återutsätter ännu en fantastisk Blekingegädda.

Pigbay Babies Tour 2010

Avfolkad Blekingekust, novemberrusk, fluggädda på grunt vatten. År 3.

Omständigheterna runt vår första resa hösten 2008 kunder varit bättre. Vi
var alla kamrater, föräldrar eller kollegor till vår gemensamma vän Björn,
och vi träffades för första gången på hans begravning.

Där och då, en underbar sensommardag i slutet av juli såddes ett frö till
något som nu får hans minne att leva vidare. Vi fiskar i vattnen han
letade fram, använder hans flugspö som dragit mer gädda än många andra,
och inser med varje andetag att vi är otroligt privilegierade att få
uppleva dessa fantastiska fiskedagar.

Att vi samtidigt funnit ett gäng nya fiskekamrater som verkligen gör
skillnad, så är det bara att inse att livets tärning med hjälp av ödets
nyck rullat vår väg. Vi fiskar oss trötta varje dag, stannar uppe för
länge på kvällarna, plåstrar om våra såriga fingrar, lever. Vi tror inte
att Björn ville haft det på något annat sätt, och han finns med oss i
varje kast vi gör.

Vill ni se fler bilder från denna resa? Gå då in på http://www.fiskebild.se/gallery-2010-blekingepike/

- Henrik Larsson / www.fiskebild.se

Tid för "höstbågar".

Att det är tid för "höstbågar" har i alla fall Sandra fattat. Efter ett idogt bearbetande lyckades hon till slut få med den något segare Martin"punkarn" Karlsson till Tidan. 06.00 fick Martin stå uppställd för avresa, bara detta en bedrift av Martin som redan har "vinterförvarat" sig själv och sina regnbågsflugor. Men det var helt klart mödan värd och enligt vad vi har hört är han faktiskt lite i smyg tacksam att han blir utlurad av sin flickvän emellanåt. Resultat blev som följande. Sandra vs Martin 3-3. Tydligen så hade Sandra betydligt fler fiskar på, så vi har härmed utsett henne till den bäste flugfiskaren av de bägge.

Sandra med en av sina "bågar" från Tidan.

Fiskerapport

Språkade just med Tellis som befann sig vid fiskevattnet. Han lät meddela att han nypt några bågar på fjädermygga och en hel drös på boobynymfer under dagen. Passa på att bege er ut om ni har någon klämm dag i veckorna så slipper ni trängas vid vattnen på helgerna. Vi har varit ett par svängar till Hökensås där fisket på hösten som vanligt håller hög klass. Men samma rekomendation gäller även där, försök komma loss i veckan så får ni fiska lite mer för er själva. Förra veckan var det höstlov över hela regionen så man "kom inte undan" trängseln hur man än bar sig åt. Nu återgår det till det normala och fisket håller oftast i sig helt in till isläggningen.

Känner du igen dig?

Semesterfiske.

Så här kan det gå när mästerskepparen och guiden Fredrik Kullin drog på semester (testresa till Cape Cod).

Vi var 7st. spente karer som anlende till Boston 23/10. Våre skippere Domenic Petrarca og Josh Zacharias hentet oss på flyplassen og kørte oss till hotellet i Plymouth ca 45min sør for Boston. Plymouth er ein koselig liten havneby med mye historie mange gode restauranger og ein fin strandpromenad med havner fulle med amrikanske sportfiskebåter. Allerede første dagen ser vi potensialet ved denne plassen. Vi ser masse tuna som er aktive i overflaten og ibland hopper de flere på ein gang. Jeg trur ikke jeg kan se meg lei på tuna mellom 50-200kg. Men dem er ikke enkle og fange. Vi har noen følgere men dem er ikke i rett modus denne dagen. Men vi får ein del bluefish på jigg och vi ser masse knølhval så det er vel ikke synd om oss.

Dag två
Blir ganska lik den første. Massor av tuna som inte vill bita. Vi tar ein pause från kastandet når ein gruppe knølhval lager ein liten show for oss. Vi ligger nesten oppe på dem. Etter på er det plutselig fast fisk ombord i båten till Domenic. Det er Pär som har krokat ett monster. Efter 49min steinhard kamp så får han in ein fantastisk tuna på ca 90kg. Den faller før en Saltiga Dorado Slider. Stanga er ett Shimano Caranx Caibutsu deep monster med ein Stella 18000 SW. Dette redder dagen vår og spenningen slepper litt når endelig ein av deltakeran får fisk.

Dag tre
Ser ikke lys ut på værmeldingen så den blir kansellert. Dagen bruker vi i Plymouth og "turister" med og se litt historie,shoppe spise god mat og sikkle etter amerikanske båter. Att det er 25 varmegrader gør jo ikke saken dårligere. Er visst ikke normale tempraturer på den årstia men vi klager ikke.

Dag fire
Blåser det også men da har vi planlagt ein fridag. Domenic henter oss for og spise frokost i ein riktig bra krog nere i havnen. Frokost og frokost det ligner mest på ein middag men godt var d. Sen gåt turen till den lokale tackleshopen i Green Harbor (utgangshavna) her køpes ein del kult utstyr før vi setter kursen mot Bassproshop noen mil unna for og handle enda mere utstyr...

Dag fem
Er vi på sjøen igen og denne dag blir det full pott for båten jeg er ombord i. Det er kun jeg og Gabriel for det er dårlige meldinger og to pers. står over. Men været blir ikke så dårlig på formiddagen. og vi klarer og kroke 7 tuna vorav vi får opp 5st. Vi har to eppisodert med dobbelthugg Gabriel får den største på ca 95kg etter ein hard kamp på 35-40min med ett 5" Seeker Hercules 60H og Saltiga Dogfight. Jeg klarer og få tre stycker med ein på ca 70kg i topp og två mindre 50kg fiskar. Skippern krokar Ytterligare två varav ein 70kg kommer in till båten. Jeg bruker ett 5" Jiggingmaster Powerspell 400g med Stella 20000SW. Bruker ca 20-25min på den store og 10min på d små.
Skippern ble nesten spolad ved ett tillfelle med ein fulladet 18000SW og da snakker vi om ca 30 sekunder.
Dem er så sterke og raske att det er vanskelig og beskrive. Alle fiskene fallt for ein lokalprodusert gummijigg som heiter RonZ Så mye for våre japanske stickbaits og metall jigger for x-antal hundre dollar  Men vad gør d når du har fådt det du kom for.

Dag seks
Er det meget tøffe forhold men vi prøver likevel da siste dagen er garantert kansellert.
Vi har noen kontakter på begge båtene men det er bare Patrik som klarar og få ein tuna till båten idag. Ein flott fisk på ca 50kg. Kim førlorar ein riktig beist etter 25min da stanga knekker. Før dette så tømmte fisken nesten hans Stella 10000SW på 20 sek. Men når fisken kom in mot båten og gjorde ett nytt utras så brakk stanga. Det var mye rulling og hiving denne dag i kombination med stor fisk og mye brems blir det veldi tøfft og fighte fisk.

Dette var noe av d beste jeg har opplevd. Veldi fine omgivelser. Meget proffe skippera. Fantastiske natur opplevelser og fiske. Er stor sannsynlighet for att jeg vender tillbake for og ta ein større...

ref:\ fiskersiden.no
ref:\ msgotland.no
Här på EL-GE går suckarna djupa när vi läser detta och ser på dom underbart böjda spöna. Wish we where there.

Håkäringsfiske i Trondheimsfjorden del2

Årets 11 dager i Trondheimsfjorden har pregets av mye vind, strøm og nedbør som ikke har gjort det enkelt for oss. Det var till tider vind opp i stormstyrke men vi fikk till ett brukbart resultat likevel synes jeg. mag har jo beskrevet d første 6 dagene fint i sin rapport.
D siste 5 dagene var også vanskelige men når vi fick fine forhold siste dagen så fikk vi to haier på 407 og 325kg. Dagen før ble det ein fin breiflabb på 20,5kg. Siste gruppa bestod av fire svensker.

Med dette så tar Frederic og M/S Gotland ein velfortjent ferie.
Ikke umulig att det dukker opp ein rapport ellere to i tia frem mot jul men det blir ikke med d første

ref:\ fiskersidan.no
ref:\ msgotland.no

Håkäringsfiske i Trondheimsfjorden del1

6 fiskere har tatt turen til Trondheimsfjorden for å jage håkjerring. 4 svensker, en engelskmann og en normann.

Dag 1
Som værmeldingen sa igår, så blåser det mye, altfor mye for å få fisket effektivt.
Men vi dro ut for å skaffe agn, noe som gikk tregt, men vi klarte noe.

Dagens fisker ble John med torsk på 12kg under agnfiske.
Dagens andre spennede hendelse (ihvertfall for meg), var når jeg mistet fotfestet i bølgene, og hang på rekka med magen, med hode nesten i vannet.

Etter at vi kom i land hadde John, Magne og undertegnende en skrubbe konk. Noe John vant, som eneste som fanget en skrubbe.

Dag 2
Det blåste også mye idag når vi sto opp, og ifølge yr.no skulle det blåse opp utover dagen.
Vi valgte da å droppe håkjerringa idag og. Og isteden ankre opp i en lunere vik, med en dybde på ca 360m. Ulf tryllet frem en del "Langesund" tackler, og målet var brosmer og spisskater.

Før en time var godt, fikk Ulf det første nappet, og fast fisk. Opp kom en spisskate på 5,2Kg. Like etterpå dro Micke en spiss på 4,6Kg, og team Falken hadde satt standaren.

Etter en kort periode fikk John en run på sin stang. Opp kom en spiss på 8,6kg, noe som også ble dagens største spisskate.

Så ble det en liten dø periode, før jeg fikk et run på min stang. Ga tilslag, fast fisk, snapp, fisken og tacklet borte. Antageligvis en skade på snøret. Like etterpå kom det opp en lange på 10Kg og en brosme på 7kg.

Underveis kom det også opp en lange på 14kg, samt de vanlige hågjel'ene.

Utpå ettermiddagen fikk jeg noe små napp på min stang, uten noen run. Tilslag ble gitt, og noe tungt hadde festet seg. Ingen merket noe letter søkke på båten, så da var det muligens en fisk. Men skepsisen var hele tiden i hode, da jeg ikke merket noe napping under oppsveiving. Men fisk var det. En spisskate på 8kg, ramlet på dekk, ny art for meg.
Da var jeg i grunn fornøyd med dagens fangst og pakket sammen.

Sammtidig bet det på Mickes stang. Og noe stort hadde festet seg. Opp kom dagens største fisk, en lange på 27,5Kg.

Det ble også den siste fisken, da vi ville heller spare agnet til neste dag. Forhåpentligvis en dag med håkjerring fiske.

Dagens fangst:
Spisskate: 8,6Kg, 8,0Kg, 5,2Kg, 4,6Kg
Brosme: 7Kg
Lange: 27,5Kg, 14Kg, 10Kg
Svarthå
Hågjel: diverse

Alle var enige om at dette hadde vært en bra fiskedag. Vi var skeptiske til hvordan fiske skulle bli i vika, men skipper Fredric kan sine saker.

Dag 3
Nå hadde vinden roet seg og vi dro inn i fjorden for å anre opp. Midt på dagen fikk John et run på snella si. Fisken ble sveivet opp i turbo fart (fisk kom opp før resten av båten hadde fått opp sine tackler). Ingen skate men en kveite på 14,5kg ramlet ned på dørken. Det ble også det eneste nappet den dagen.

Dag 4
Neste dag startet med å flytte dreggen. Noe som gikk drit da dreggen hadde festet seg til noe på bånn. Resultatet var da en tur inn til Brekstad og handle nytt anker og tau

Micke hadde kontakt med en håkjerring (en av de større), men krokfeste røk tidlig og fisken forsvant.

Ellers var det lite action.

Dag 5
Dagen forløp rolig, uten noen napp på stengene. Helt til klokkan var halv ti på kvelden, da fikk John kroket en stor håkjerring. Etter 1,5 time med pumping og sveiving, dukket fortommen frem. Og vi begynte å hale inn fortommen, og øverste kroken kom til syne. Så røk krokfeste....
Skuffelsen var stor på båten, vi trudde alle vi endelig skulle få se en hai av et stort kaliber.

Dag6
Under denne turen hadde det blitt prøvd forskjellig utstyr. 2 hadde blant annet fisket med Fladen Maxximus 10/0 sneller. Den ene tok kvelden etter den første dagen etter håkjerringa (dag 3) (Uten håkjerring på), den andre holdt delvis helt frem til siste dag.

Også denne dagen ble det action på kvelden. Klokka 10 (den 10/10-10) fikk Jocke kroket en stor håkjerring.

Etter 2,5 time sveiving kommer fortommen frem. Og med godt samarbeid og dansing på dekket under dirigent Kullin, får vi endelig en håkjerring opp.

Fisken ble målt, tagget og fotografert. Og i motsetning til våre skandinaviske naboer ble denne fisken sluppet ut igjen.

Lengde: 395cm
Omkrets: 218cm
Beregnet vekt: 651kg

Det ble ingen håkjerring på meg denne gangen (denne gang eller).Men det gir meg jo bare en god grunn til å reise tilbake neste høst.

Lite fisk, men trivelige fiskere, dyktig skipper, og fotte omgivelser.

Grattis till fina fångster.
Ref:\ Fiskersiden.no & msgotland.no

Alla borde ha en Norgeresa inplanerad.

Nu när vi går mot vintertider borde alla ha en just resa att se framemot. Själv har jag inget inplanerat så jag drömmer mig tillbaka istället. För 2 månader sedan var man och fiskade flundror i rena sommarvärmen. Nu skrapar man bilen och fightas mot hotande vinterdepressioner. Det är planer och drömmar som är räddningen.

Ser ni det annalkande hugget? Pulsen rusar friskt när man ser flundran gå till "attack".

Här drillas flundran som vi spanade in på ekolodet. Ca 45kg.

Veckodagstjuven har slagit till igen.

Nu har det hänt igen. Vem är det som snor veckodagarna? Gick hit i morse övertygad om att det var torsdag men det var fredag. Borde vara glad att det är helg men jag blir också rätt orolig...
Får jag tag i den fan så skall han få. Helt klart.

Trevlig helg ändå alla vänner.

Vi fyller på och fyller på och fyller.......

Emil har tagit ett seriös grepp om vår redan tidigare så grymma flugbindningsavdelning. Vi har ett stort problem och det har alltid varit ytan. Ni av er som är framåt har redan lyckats lista ut att bakom kulisserna så finns det ännu mer som vi inte lyckats hänga upp. Färger och storlekar som vi inte "avslöjat" för någon att vi har på lager ser nu dagsljuset i vår butik. Men mängden bindprodukter på lagret är fortsättningsvis för stort för att allt skall få plats i butiken, men i och med vår ständigt växande webb-butik så kommer man i alla fall se hela sortimentet där inom kort.

En stolt Emil lyckas klämma upp lite fler prylar på väggen. Hans uttalade
mål är att allt skall finnas i butiken. Vi får väl så hur det går...

Pranks...

Vi fick just höra om en herre som genomfört ett litet "prank" på sin kamrat som var bortrest i Thailand. Herren i fråga inköpte sig 20 burkar maggot (250 maggots/burk) och tippade in i kamratens brevinkast. 2 veckor senare så är lägenheten fullkomligt överbelammrad med maggot flugor. Har du idétorka och en god vän som är bortrest? Maggot finns hemma, 25.-/burk. Ska du resa till Thailand och misstänker att din vän läser detta så har vi även en bra sortering på lim till bland annat brevlådor.

Ett annat vulgärt "prank" är att så att säga kasta upp i en plastpåse, frysa in den så den blir platt. Ta ur den ur påsen och kasta in genom brevinkastet, när den tinat upp så kommer det uppstå viss förvirring om hur den hamnat där.

Varför alla dessa råa tips på bortresta vänner? Jo, för vi är sjukt avundsjuka på alla som åker på tropiska fiskeresor medan vi står kvar i det mörka höstrusket. Nån skit ska dom väl ha?

Fiskbete...eller?

Boobynymf!

Nu kör fisket med sjunklinor i in i sin storhetstid. Visst kan man fortfarande ha fiske med nattslända och fjädermygg, men ju längre hösten går och vädret blir allt kallare så får sjunklinefisket ett radikalt upp sving. Många stör sig på att man i fiskesammanhang använder begrepp som effektivitet eller att man ökar sina chanser radikalt till fångst. Men faktum är att när man åker ut en ruggig höstdag i lite tjuvblåst när det fortfarande är mörkt ute och vet att man bara har några timmar på sig innan det blir mörkt på nytt, så är det viktigaste för de flesta att det händer någonting i andra änden lina. Fingrarna tappar man snart känseln i, ansiktet är bortdomnat och det isar sig i spööglorna vart 5:e kast. Då är det uppskattat med lite drillning emellanåt. Boobynymf fiske är simpelt, man behöver en rejäl sjunklina (gärna sjunk 4 eller tyngre), ett spö i klass 5, 6 eller 7, en kort tafs och lite Boobynymf-flugor. Tanken är att linan ska dragga botten och i och med att flugorna är flytande så fiskar dom lika långt ovanför botten som man har i tafslängd (vanligtvis max 0,5 meter), sen fiskar man hem flugan väldigt långsamt med pauser emellanåt. Metoden kan tyckas enformig och hopplös men ni ska se att när ni märker hur mycket hugg och fisk man får så kommer ni tycka att det är en ypperlig metod in på senhösten.
Lämpliga linor:
Climax Sink Tip - En sjukt trevlig, ny bekantskap för i år. Som gjort för Boobyfisket! En flytande runningline gör att du slipper lyfta upp den från botten inför varje kast.
Airflo Sixth Sense - Boobyfiskets urfader. Framtagen för tävlingsfiskare i engelska reservoarerna. Helt stumm kärna gör att du känner minsta lilla nafset i flugan, perfekt sjunkgrad. Dock sjunker hela linan. Kör med linkorg alternativt så lyfter du bara upp runninglinen till ytan innan du börjar kasta.
Tellis med en Boobynymf fångad båge i kanonskick! Fångad på sen hösten/tidig vinter. Samma säsong så fiskade vi ända fram till Lucia med gott resultat.

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!