Punkar'n hjärta aborre

Jag och Sandra for ut och vibbade en sväng när den här abborren nöp en gäddgluga motsvarande halva dess kroppslängd. Sportfiskebranschen ska vara denna aborre evigt tacksam, den fick oss alla att börja fiska. Det blir en storsatsning till våren med Bambi (Jonathan i Göteborgsbutiken), killen med de vackra ögonen. Den här fisken fick givetvis simma tillbaks, detta till trots att det faktiskt är ett fint bestånd utav 3-4 hektors fiskar i sjön och jag då inte har något emot att plocka upp någon matfisk ibland. Aborren är en fantastisk matfisk som jag är evigt tacksam att den finns, utan den hade jag kanske aldrig funnit fisket eller jobbat i branschen. Aborre är chef!

Inom kort kommer en artikel med beskrivning på ett par riktigt vassa gäddflugmönster till höstgäddan. Har även en grävande intervju på en av våra teamfiskare i pipelinen. Den lär dyka upp även den inom kort.

Emil på havsöringsfiske

Så var det dags för min käre far att komma ner på havsöringsfiske igen, en hel dag och ett morgonfiske. Redan på färden upp så startar dramtiken när han tankar upp den nya dieseldrivna bilen med bensin och en bärgare tvingas blandas in. Väl på plats så konstaterar vi nordvästliga vindar och mulet väder med inslag av regn. Det finns i runda slänger 8 miljarder teser om vilka vindriktnignar, vattenstånd, temperaturer, flugor och väder man ska ha för att lyckas. Min egna tes är att det alltid går att fånga havsöring om man är rörlig och varierad i sitt fiske.

Siktet ställdes in på Stenungsund där jag har goda erfarenheter av stor fisk på höstkanten och den bereste känner säkert igen platsen från bilderna. Här finns en mycket intressant ström som passerar olika långt från land beroende utav vind & vattenstånd. Där den passerar närmast land finns ett par riktigt fina djupgropar där jag ofta fått fina fiskar. Min far drar genast igång i ett rasande tempo och landar ett par öringar under måttet innan jag knappt hunnit röka pipa & dricka kaffe. Han har hugg i var och vartannat kasst och jag står ett stenkast bort och hade trott att området var tomt på fisk om det inte vore för den svärande västmanlänningens monologer till öringar som inte fastnar.

Jag har alltid jagat storöring i mitt kustfiske, jakt på massor av fisk under måttet är för mig väldigt enformigt utan jag söker mig gärna till lokaler där jag vet att chansen på stort är god. Jag fiskar genrellt med väldigt stora fiskimitaioner som jag inspirerats av från havsaborrefisket i Oslofjorden. Jag får sällan massor utav fisk men lurar oftast upp desto större.
Min far har nu landat ett handfull till öringar unde rmåttet och jag sneglar bekymmrat ner i flugasken medan ett isande regn och en nordlig vind slår mot kapuschongen. Ögonen landar på en 15cm lång fiskimitation och jag skrattar inombords när jag tänker på folks uppsyn om de sett den här flugan, faktum kvartstår dock att ett av de effektivaste betena för havsöring är exempelvis Viking Herring, ett bete som detta påminner starkt om. Jag knyter självsäkert på den och sneglar mot min far som tycks kommunicera med en havsöring som följer hans fluga, de tycks inte komma överens.

I andra kastet dyker den upp som från ingenstans och ytan bryts av en fin öring med monster flugan i munnen. Den ger ifrån sig en fin fight innan den ligger på sida i tången och låter sig fotograferas innan den får simma tillbaks. Vi konstaterar att fisken kommer in i perioder alternativt har extrema huggperioder, vi känner ingenting på timmar för att det sedan lossnar totalt - som från ingenstans! Klassiskt vid havsöringsfiske på hösten, svårläst men väldigt roligt när man träffar rätt.

I övrigt så bjöds vi på ett spännande fiske där min far landar ett par fina makrillar som han envist kallar "Mack-rill", jag kikar mig nervöst över axeln varje gång för att ingen Göteborgare ska flyga på oss. Min far hade även ett spännande möte med en vadarfågel som simmar fram till hans fötter där han står utvadad på ett skär. Där betraktar den honom nyfiket medan han fortsätter sitt fiske. Tillslut ger sig fågel på hans fluglina och jagar den som en kattunge, ett skådespel kan jag lova. Vid ett tillfälle lyfter han upp hela varelsen ur vattnet med spöt, fågeln envist fastbiten i linan och säger "satans fårskalle"...dom skiljs som vänner.

Efter regn kommer solsken.. Och regnbåge!

Efter en riktigt tråkig sommar och höst (vädermässigt) så har jag och min kollega Oskar pratat till och från om att åka och fiska regnbåge. I fredags bestämde vi oss för att vi skulle dra till Abborresjöns sjöar (kroksjön m.m) efter jobbet. Dagen flyter på som vanligt på jobbet men ju närmare klockan tickar 15.00 desto mer ivriga blir vi på att sticka iväg. Vi hade räknat med att vi skulle sitta i bilen påväg mot Ale kommun 15.20 och det lyckades vi med! Ingen av oss har tidigare varit och fiskat i det området, så vi var lite nervösa att köra fel... Men det löste sig utan problem! Ca. 16.30 parkerar vi vid sjön som heter Ottersjön och möts direkt utav en av våra kunder som hade vart inne i butiken tidigare under dagen, han trodde på bra fiske! Vi bestämde oss för att gå till andra sidan sjön där det inte fanns något folk (satt mängder med folk på deras byggda bryggor och metade med Powerbait). Tillslut hittar vi en plats som såg helt okej ut, en del näckrosor som stängde vissa ytor men vi gav det ett försök. Oskar körde självklart med flugspö och drog på en svart Wolly Bugger. Jag sa till Oskar att han får ju fixa en fisk på första kastet och gissa vad? Självklart satt det en regnbåge på kroken. Det kändes som det skulle bli en riktigt bra kväll! Jag slängde på ett litet toby drag på mitt UL spö men lyckades inte charma någon fisk på just den platsen..

Ett kast, en fisk, ett finger!

Efter ett tag bestämde vi oss för att gå lite längre bort på "fel sida" av sjön. Vi hittade en till plats där vi tänkte testa. Oskar hade fortfarande en svart Wolly Bugger på linan och kastar ut första kastet.. Tro fan att han får en till regnbåge på första kastet?! Nu började jag bli frustrerad, skulle jag tagit med mig flugspöt istället? Jag testade hela beteslådan: spinnare, skeddrag t.o.m wobblers men inget hugg.. Vi fortsätte att knalla vidare och ställde oss på ännu ett nytt ställe, denna gången fick dock inte Oskar fisk på första kastet. Efter några kast kommer det en fisketillsynsman och frågade om fiskekort, samtidigt som jag stod och pratade med honom smällde en regnbåge på, men jag var inte speciellt fokuserad och tappade därmed fisken efter någon sekund.. Vi beslöt oss för att lämna Ottersjön och traska vidare mot Abborresjön. Väl framme ställde vi oss på en plats där det fanns vindskydd m.m. Det började mörkna och vi funderade på att börja dra oss snart, det hade vart en lång dag. Ungefär 15min innan vi hade tänkt åka hem smällde det på ännu en regnbåge på 1,1kg för mig som jag tillslut lyckades landa efter en väldigt rolig fight med många rusningar och ett bra spöböj på mitt UL spö. Fisken tog på ett Merlin Baits Arthur spinnare. Väl i bilen påväg hemåt kunde vi konstatera att vi hade haft ett rätt bra fiske och att det garanterat kommer bli fler vistelser i framtiden vid "Abborresjön".

Bruna skönheter & Havsmonster

För ett par dagar sedan var jag ute med min trogne vapendragare Tobbe. Fiske från båt efter havsöring var planen.
Sjösättning och avfärd gick bra och genom spöregn och vind gick färden norrut. Vi hade planerat att fiska av några nya vikar och djupbranter. Redan första platsen gav utdelning. Tobbe fick en fin godkänd öring på direkten medans jag kämpade med att kroka den fisk som högg på min fluga nästan varje kast. Tobbe klagade på mina utmärkta mothugg medans jag sa att det troligen var ett havsmonster som var framme och luktade på flugan. Kastet efter fick vi svaret då en hyfsad näbbgädda sög tag i grejerna. Havsmonster om ni frågar mig, en "fin" fisk om ni frågar Tobbe.

Efter ett tag lugnade fisket ner sig så vi drog vidare till en ö där djupbranten gick nära land. Fisket började och direkt såg vi något som vi trodde var makrillstimm. Kast på kast la på stimmet och då plötslift sög det tag men till min förvåning var det en liten öring och ingen makrill. Efter detta hade vi kanonfiske vid ön, ca 10 öringar landades. Mestadels mindre fisk men jag lyckades lura upp en brun skönhet som inte kunde motså en Crazy Wester (bindbeskrivning kommer senare på hemsidan)
Avslutningsvis skulle vi prova ett sjukt hett område med där en stor ö stod i centum men runt omkring gick långgrunda partier med djupbranter på bägge sidor. En drömplats! Poblemet var bara det att när vi kom fram låg det 4 sälar och solade. Vi provade några kast men all fisk var som bortskrämd...
En lyckad dag på havet, i helgen blir det mer av det goda!

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!