Grönland 2012

Nu har jag anlänt efter mitt grönlandsäventyr. Fisket i år skulle inriktas på en älv längre norrut än förra året. Jag anlände till Grönland den 15 augusti och regnet vräkte ner. Enligt mina arbetspartners hade himlen öppnat sig tre veckor tidigare och sedan dess hade det regnat varje dag. Det var således ingen risk för att älven skulle vara uttorkad. Första gruppen anlände den 17 aug och blev en halv dag försenade p ga regn och dimma, ett vanligt förekommande moment på Grönland. Nåväl alla på plat och båtfärden kunde börja.
Fisket den första kvällen var kanon med flera fiskar över 2 kilo och ett antal som var upp emot 3.

Den första gruppen hade väldigt bra fiske de första dagarna när vädret fortfarande var "dåligt" Älven gick hög och på varje flod steg det nya partier med röding. När vädret väl vreds om till sol var fisken mer skygg och svårflirtad. Trots detta togs mycket fisk i 2-3 kg klassen.
Gruppen fiskade bra och lurade ca 20 fiskar per person och dag. Vissa var silverblanka direkt från havet medans andra hade intagit lekdräkt (knallröd)
Innan grupp 1 hann åka hem fick vi uppleva ett sagolikt fiske vid den ena nacken till en mindre sjö, helt vindstilla och rödingar som inte tvekade att stiga till våra flugor.

Med grupp 2 kom även solen. Solen gassade resten av resan men med klart väder kom även kalla nätter. Minusgrader varje natt och riktigt kallt på morgonen var våran vardag. Fiske blev lite trögare men vi fick gott om fin fisk.
Resan till Grönland var verkligen en upplevelse i år igen. Att möta ren vildmark tillsammans med människor från hela världen är verkligen ett äventyr. Att se människor i olika åldrar och olika ursprung fiska och leva tillsammans är häftigt. Tack vare fisket har man en samlingspunkt som förenar folk. Avslutar detta inlägg med lite bilder som man kan kolla tillbaks på i vinter. / Oskar

Simon tipsar om utrustning - jerkbait

Snart drar fisket efter gädda igång ordentligt, det så kallade höstfisket nalkas! Visst att det kanske inte är dom största gäddorna på året men hösten brukar ge riktigt bra utdelning på gäddor. Det finns mängder av sätt att charma dessa predatorfiskar; trolling, spinnfiske, mete m.m men jag personligen föredrar jerkbaitfisket efter höstgäddan. Och jerkbait fisket är ju lite speciellt.. Man kan inte riktigt använda vilken utrustning som helst utan oftast måste man tyvärr köpa en helt ny utrustning som lämpar sig för jerkbaits. Själva tanken med en jerkbait utrustning är att du ska ha ett kort men riktigt styvt spö med kastvikter vanligtvis upp mot 150gr så du kan kasta iväg riktigt feta beten. Rullen behöver vara en kraftig och gedigen historia som pallar av att kasta så tunga beten som man ibland vill göra. Så idag tänkte jag skriva om lite olika alternativ i olika prisklasser.

Spö: Som jag tidigare nämnde så vill man ha en kort spö delvis för att behålla styvheten i klingan men även för att man inte skall piska med spötoppen allt för mycket i vatten ytan när man "jerkar". Det finns mängder med olika kastvikter på jerkbaitspön men det absolut vanligaste är nog ett spö upp till 150gr (vet man däremot att man aldrig kommer använda jerkbaits över t.ex 60gr så finns det mer optimala jerkspön för dessa kastvikter).

Värsting: BFT Bandit 6,6' -160gr. Detta är Rolls Roycen när det kommer till jerkspön. Vilken inbiten jerkbaitfiskare kan nog dela min uppfattning där. Spöt ligger i runda slänger runt 1600-1800:- och kommer finnas i vår butik nu i höst. Är du villig att lägga en liten peng på spö så är detta absolut något du ska överväga.

Fynd: Sportex Opal Jerk 6,6' 150-190gr (klicka här för mer info). Sportex är kända för att göra riktigt bra klingor och det stämmer även in på detta spö. En riktig mattpiskare om man vill kalla det så :) När man köper detta spö så finns det två olika längder på handtaget man kan välja: 38 samt 45cm. Jag rekommenderar att man väljer 45 cm handtaget då det underlättar när man ska "jerka". En riktigt stor fördel med Sportex gentemot andra fabrikat är att dom har 10 års garanti vilket är riktigt schysst om du frågar mig! Ordinarie priset på detta spö ligger på 1799 med ett 45cm handtag men vi har en kampanj på vår hemsida just nu där det enbart ligger på 1299:- nu!

Rulle: Här gäller det att man väljer en något som klarar av tunga saker. Det allra vanligaste att folk använder sig utav är så kallade rundprofilsrullar men det finns en hel del som väljer att använda lågprofilsrullar då de ligger lite bättre i handen. Jag personligen föredrar en rundprofil men ser inget problem i att använda en lågprofil.

Värsting: Ambassadeur Predator 5601C (klicka här för mer info). Här snackar vi rulle! Predator rullen är en riktigt robust historia som klarar av de allra tyngsta jerkbaitsen och har broms nog för att bända upp de absolut största gäddorna. Den har även en hög utväxling vilket jag föredrar! Prislappen ligger ordinarie på 2899:- men vi säljer den just nu för 1995:-

Fynd: Ambassadeur 5001C TGC (klicka här för mer info). Något mindre rulle än Predatorn ovan men fungerar fortfarande för jerkfisket. Detta kanske inte riktigt är en rulle som är gjord för det allra tuffaste jerkfisket men det fungerar utan problem för jerkbaits mellan 100-150gr! Så vill du ha en schysst jerkrulle men inte lägga ner en förmögenhet på den så borde denna räknas med i alternativen! Ordinarie kostar rullen 1949:- men vi säljer den just nu för 1199:-

Lina: När det kommer till jerkbaitfiske så använder man flätad lina och gärna en tjock sådan. Anledningen till att du vill ha en tjock flätlina är delvis för att man har väldigt tunga beten som kan bli för påfrestande för tunnare flätlinor samt att det ofta blir väldigt explosiva hugg när man jerkbaitar, så det är lättare att göra mothugg!

Linan jag framförallt rekommenderar är Climax Touch 8 Braid - 0,25mm med en brottstyrka upp till 24kg (klicka här för mer info). Det är en rundflätlina som är ny för 2012. Jag har testat och jerkbaita med den och man har konstant bra kontakt med betet, grymt att göra mothugg med samt att den är långkastande. Den perfekta linan helt enkelt :) Linan kostar 229:- för 135meter på vår hemsida

Tafsar: Detta med tafsar är väldigt svårt att säga vad som är bäst. Jag personligen föredrar att använda fluorocarbon (ungefär 1,5m lång tafs) men jag vet massvis med folk som föredrar wire m.m. Jag brukar köpa 0,90mm flurocarbonmaterial sen gör jag mina egna tafsar (blir väldigt mycket billigare så). Sen är det bara att köpa ett beteslås man tycker är schysst samt ett lekande att knyta fast i bakdelen av tafsen (om man inte väljer att antingen skarva ihop tafsen med huvudlinan eller att man öglar huvudlinan samt tafsen och sen fäster dom i varandra). Som ni märker finns det massa sätt att göra på men det finns inget som direkt är fel! Det är bara att testa er fram :)

Från gnällspik till Go gubbe. Del 6: Vad var det som hände?

Efter en tid med mycket jobb och mycket fiske är det dax för en liten uppföljning av mitt fiske den senaste tiden.
I slutet på juni drog jag och ett gäng upp till min pärla i Nordland för att fiska lax i 10 dagar. Denna resa har vi gjort  5 år i rad och vi tröttnar aldrig på denna älv och dess människor. I år skulle det visa sig att vi skulle ställas inför de tuffaste förhållanderna någonsin. Älven fiskar bäst på 50 kubik och en temp på 10-14 grader, vi hade under veckan mellan 100 och 280 kubik och en temp som aldrig steg över 7 grader. Nåväl vi fiskade i alla fall hårt och belöningen lät inte vänta på sig. En i gänget landade redan andra dagen en fin lax på 8 pannor så trots hög och kall älv gick det att komma till tals med lax. Mitt fiske vaknade till liv dag 4. Det började som en helt vanlig morgon med tidig väckning, kokkaffe vid älven och konstaterande att vattnet inte såg nå vidare ut. Jag gick min första repa över en rätt strid pool med en avslutande nacke. I mitten av poolen känner jag ett gott sug i linan och laxen är krokad. Fisken vandrar upp i poolen och jag sätter hård press på den. efter ca 7 minuter börjar fisken vackla i strömmen och vi tror att allt ska gå vägen. Då plötsligt släpper kroken sitt fäste och laxen får sin frihet. Jaja, jag har tappat lax förr och bryts inte ner alltför mycket utan går upp och tar en macka. 10 minuter senare går jag ut för att ta min andra repa, på precis samma fläck hugger ytterliggare en lax. Denna fisken känns stor, jag håller fisken i mitten av poolen ett bra tag. Efter 5 minuter får laxen ett tokrus och vänder på klacken och drar ner 50 meter mot nacken, jag känner att jag måste få stopp på den och låser mer eller mindre rullen, fisken gör då ett hopp och landar på sidan, därefter släpper kroken och jag står som ett fån med uppgiven blick. Fisken uppskattades till runt 10 kilo och är en fisk jag sent kommer glömma. Den natten drömde jag mardrömmar om tappade laxar och det faktum att jag tappat mina 5 senaste norgelaxar.

Dagen efter fick jag min revanch och landade en lusad 5 kilos på nästan samma ställe. Resten av resan gick älven hög och vi passade på att prova fisket i en närliggande smålaxälv. Då även den flommade hade det sprutat upp laxar som låg mellan 1 och 4 kilo. Jag hade förmånen att landa 3 laxar på ett eftermiddagspass. Fiskarna var lusade och bjöd på riktigt bra fight i den lilla älven.

Vi provade även fiske i Saltströmmen, med vindar på 15m/s och regn som piskade oss i ansiktet blev vi (och våra simmsjackor) verkligen testade. Vi bjöjds i alla fall på bra fiske, makrill på nära kilot, sej på 4-5 kilo och en torsk på 3 kilo från land.
     Sista dagen lossnade det för den i gänget som hade gått laxlös. Han landade inte mindre än två laxar på 7,5 och 10 kilo. Det blev således en lyckad resa för oss alla.
Nu står jag i startgroparna för mitt Grönlandsäventyr. Jag ska under 20 dagar vara guide åt två olika grupper som ska ge sig i kast med den storvuxna havsvandrande rödingen som stiger i de grönländska älvarna på sommaren.
Det blir mitt andra år på Grönland och det ska verkligen bli spännande. Rapport och bilder kommer när jag är hemma i slutet av augusti.

Simma lugnt!/Oskar

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!