En liten förrätt

En gudagod förrätt som du gör på ett kick.

Till 4 pers

16 kräftstjärtar (helst råa)
2 röda chilifrukter
2 klyftor vitlök
1 knippe persilja
Gräslök
Olivolja
Salt
Svartpeppar

Sätt ugnen på minst 250 grader. Gärna grill.
Ta fram 4 ugnssäkra portionsformar och lägg 4 stjärtar i varje. (Har du inga små formar så gör allt i en större form) Hacka persilja, gräslök och vitlök fint och fördela i formarna. Smaka på chilin så du vet vilken styrka den har. Hacka och fördela jämt i formarna. Lite salt och peppar och en rikligt skvätt olja i varje form. In i ugnen. Det kan ta allt från några minuter upp till 10 minuter beroende ugn. Kräftköttet skall bli genomstekt och oljan skall småputtra. Köttet skall inte bli torrt så håll koll på ugnen. Hemma hos mig tar det cirka 6 minuter.
Servera med ett gott bröd för jag lovar att du kommer vilja doppa i oljan.

King of Popp!

De som kommer ner här till Kenya för att fiska med oss har alla ett mål, att fånga stor GT på popper eller Cambesi ,som fisken heter på Swahili. De kommer med en uppsjö av fina poppers i glada färger som ofta fungerar, om inte så har vi ett gäng beten i båten som har fungerat bra härnere i form av Sibyle’s 190 cm 165 grams, vilka vi har fiskat åtskilliga stora GT på.

”Team Afrika” från Tibro som består av Bernt, Göran och Stensson landade på Manda Airstrip och blev mötta av mig och Bo. Glada i hågen kom de ut från inrikes hallen bärande på en stor spötub, laddade med olika spön. Det blev en tur därifrån i Bongos båt förbi Lamu Town ner till Chela och Morocco House. När vi kom upp till huset blev det fruktdrink, mackor och Samosas (Friterat fiskknytte) och naturligtvis en massa fiskesnack samt om vad som skall hända de kommande dagarna. Vid sjutiden på morgonen dagen därpå, var det dags att bestiga vår båt PeterPan. Stensson kom sist ner till stranden och sa ”Jag funderade starkt på att stanna i land och läsa en bok istället”… Jag undrade genast hur detta skulle gå? Rullar och spön hade vi fixat dagen före, knutit på ca 6m 100 punds tafs på deras Stella rullar som sedan skruvades fast på nya Crony Spön. De spön vi har i båten är årets Crony Sound Dekoy eller Penn Regiment som var med ifrån ABU för att testas. Båda uppsättningarna är utrustade med en Penn Sargus 8000 och Team Afrika har istället förra årets modell av Crony med Stella 18000. Att våra spön klarade trycket visade Hadar och Krister med ett helt gäng GTs med topp 35+ .

När man sedan kastar popper, då gäller det verkligen att spöt orkar bära de tunga betena man använder sig utav och när man kastar forehand eller backhand skall man liksom låta spöt skjuta ut betet. Sedan gäller det då att använda lite kraft när betet ska poppas tillbaka, det ska liksom spruta vatten framför betet vid dragningen i spöt. Nu var det inte mycket att tveka på, det var äntligen dags för dessa tuffa grabbar att möta giganterna i djupet. Efter att ha fiskat ett tag på våra olika platser, stod Stensson ut som den som kastade längst. Varje gång for poppern iväg 50-55meter på både babord och styrbords sida, han var en riktig kung på att skicka iväg de färgglada betena. Han hade kastat ett tag med sitt spö när Bosse hade observerat uppifrån bryggan att spöt kanske inte var optimalt för honom. Bo frågade om han var intresserad att testa ett Pennspö. Efter att ha provat Regiment spöt tog det inte lång tid för honom att skicka iväg poppern ytterligare 10-15 meter längre än tidigare kast. Snacka om optimera sitt kastande, han pratade omgående om att han kanske skulle investera i ytterligare ett spö.

Nu skulle det bara landas fisk… Stora stim av betesfisk simmade och plaskade i ytan medan tärnorna flaxade över dem och attackerade de små sardinerna som större fisk jagade mot ytan.

Under ett par dagar kommer det upp olika Trevallys , några Black Trevally, andra Giant Trevally (GT) och Göran fick under en trevlig fight landat en Five Finger Jack. Livebaitfisket var något grabbarna frågade efter så när det var dags att flytta vidare till nästa fiskeplats hade grabbarna studerat alla tärnorna och ville nu prova lyckan för att få Rainbowrunner, Cavacava eller en Bonito att sätta på livebaitriggen För att få en av dessa arter körde vi små rosa plastbläckfiskar bakom båten med lätta spön med 0,40 nylon i trollingfart. Under tiden var det bara att spana efter fåglar och fisk som sprattlade i ytan. Hade man sedan tur att det nappade på bläckfisken, så var man bara halvvägs hemma. Fick man inte in fisken snabbt i båten så var chansen stor att en av många predatorfiskar stal den och så var ju inte tanken med fisket, utan vi ville först få upp den i båten och satt fast den på livebaitriggen. Men när väl fisken håvats in i båten lägger vi en handduk på den och fisken hålls upp och ner medans en krok sys fast mitt framför fiskens ögon, det sätts ytterligare en krok längre bak ytligt i skinnet mot stjärten. Sedan returneras den och får simma ner, det är nu den spännande delen startar. Denna gång lyckades vi få två Cavacava (en mindre tonfiskartad fisk) att rigga på detta sätt. Bernt var först att släppa ut sin Cava som simmade ut ca 30 meter bakom båten och den var riktigt livlig. Nummer två blev Stensson att förvalta, men tyvärr så var den inte så pigg när den skulle sättas ut så vi bestämde oss för att skicka ner den på djuppriggen, ca 30 fot. Nu var spänningen olidlig, det tog inte många minuter innan Bernt skriker nu händer det något, men sa i nästa sekund ”nä det hände inget”… Är betet kvar frågar vi,  ja den sprattlar säger Bernt, men när han sedan vevar in sitter bara huvudet på fisken kvar och detta ser ut som någon har klippt av det med en sax!

Vi tar upp Stenssons djuprigg för att kolla fisken, den var avklippt på mitten så det var lite mera mat kvar där så vi provade att skicka ner den igen och det tog inte många minuter innan Stensson fick sig en trevlig fight och en del fina rusningar på en 30-40 m så han hade att göra en stund. När den sedan närmar sig båten och vi ser att det är en Kingfish så tar jag fram gaffen och Bongo gör sig redo att ta tag i tafsen. Efter ett par dramatiska sekunder så ligger det en stor fin Kingfish på däcket och alla gratulerar Stensson till en lyckad fångst.

Känns verkligen trevligt att just denna art blev fångad efter alla stölder den gjort på beten och livebaitfisk som den stulit. Så nu hade den gjort lite återbetalning på det kontot, och till middag blev det naturligtvis, Kingfish, ris och Grönsaker. Ali som är vår kock hade äntligen fattat från förra året att han skulle börja servera grönsaker efter ständiga påminnelser från mig. En dag gick jag ner till Ali efter att fått krispigt wookade grönsaker till middag och gjorde vågen !

Vill du veta mer om våra resor? Gå in och kika på länkarna nedan!

/Furberg

Five Finger Jack Trevally

Efter en lång dag på havet och skymningen nalkandes begav vi oss mot land med vår fisk i vår ”Igloobox”. Ali som är vår kock var och mötte upp pss med hjälpredan Cassena och naturligtvis ett helt lämmeltåg av Lamus katter som också var hungriga. I boxen låg det Barracuda, kingfish och en Five Finger Jack Trevally. Sistnämnda blev genast utpekad som tilltänkt middag. De infödda tycker att det är något som man ska göra torrfisk av, men nu skulle den grillas enligt alla Kenyanska knep. Spännande som vanligt när vi går upp på övervåningen för att se vad som serverades. På bordet fanns det grillad fisk, grönsaker, pasta och en köttfärssås av något slag, spännande! Fisken var upplagd på två tallrikar, två stora köttstycken som bara var att hugga in på. Jag blev helt chockad när jag skulle dela en bit, det var som att skära i en kotlett utan fettrand och smaken slog allt i fiskväg jag smakat. Efter att maten var slut och vi kunde luta oss tillbaka i stolen. Stensson och Göran visade sig vara riktigt hungriga denna dag då de bunkrat upp tallriken med extra fisk fyra gånger och slutligen var alla mätta och glada.

Five Finger Jack Trevally!

Pappas pojkar i Baltak

I helgen var vårat fiskegäng en tur till Baltak för att försöka lura bågar och öringar.
Det var 5 år sedan jag var där och jag hade inga förväntningar på detta fiske då jag tidigare upplevt att det varit väldigt mycket folk och väldigt lerigt. Jag åkte helt enkelt med inställningen att det skulle bli kul att komma ut med grabbarna och ha en go stund vid vattnet.

Väl på plats löste vi korten och började fisket i pool 1. Jag och Patrik gick nära varandra och det tog inte många kast innan en trött och färgad båge nöp min fluga. Jag måste väckt den ur en djup sömn för den var bara att veva in. Tre kast senare högg en ny fisk min fluga och denna var det fart på. Fina rusningar och ett par hopp bjöd den på innan jag kunde lossa flugan och låta en fin båge på ca 1,5 kg gå tillbaka. Efter detta fiskade vi på, Danne och Matte nötte på bra i åns övre och mellersta delar medan jag och Patrik gick lite längre ner. Jag lyckades kroka ett par fiskar i nedre delarna av pool 3 medans fisket tyvärr gick rätt trögt för de övriga grabbarna. Efter lunchuppehållet gick jag och Patrik ner till pool 4 där jag hittade ett parti som höll väldigt mycket fisk. Jag fiskade en liten montana på djupet och väldigt långsamt och lyckades på så sätt landa 3 fina fiskar på samma ställe. På samma ställe tappade jag även 2 fiskar.

Patrik som inte lyckats lura någon gick ner och intog samma position som jag haft och efter 2-3 kast lyckas även han kroka och landa en fin fisk.
Efter detta gick vi uppåt igen och Patrik hittade ett par fiskar i pool 3 som tog hans lilla svarta streamer med gummiben. Rapporten från Danne var en landad och en tappad medans Mattias tyvärr blivit krasslig under dagen och legat och dunat i bilen ett tag.
Sett över dagen hade vi en otroligt trevlig dag. Fisken var lite grinig och man behövde verkligen fiska sakta för att få dem intresserade.

Just det, det var lika mycket lera som sist.....

Ta din gamla cigarett och cykla till Bahamas asså!

Helg!

Två gamla kunder och vänner drar till Tidan i helgen, en annan ska till Bahamas och en tredje skulle till läkaren. Ikväll ska någon som de sägs "fira i brända drycker" att det är helg framför bindstädet, någon annan
skulle se någon slags fotbollsmatch? eeeh, ok...
Själv så verkar det som att det blir lite Gäddfiske i en för mig okänd sjö, de mörka månaderna är kanske inte så farliga ändå oavsett om man nu ska till Bahamas eller till bindstädet eller både och.
Även om frusna fingrar, en varm kopp kaffe och en landad regnbåge inte är detsamma som att spana över än ändlös flat på Andros så är det ändå inte så dumt. Egentligen är det ju bara lax och havsöring man inte fiskar nu i övrigt är det ju sig likt, bara lite bistrare. Men det som inte dödar det härdar!

R.I.P Kenta och Stoffe.

Trevlig helg!

Den fete guiden fick godkänt!

Nu hade Hadar och Krister en dag kvar på havet och "nöjda" var väl bara förnamnet. Vi hade lagt tid på att både speedjigging och Popping, trollingen mellan de olika reven var bara grädden på moset! Grabbarna hade innan dagens sena utfärd landat ca 15-20 GTs med ett par över 35 Kg och Hadar fick ytterligare en art att lägga till på hans PB lista, en fin Kobia på ca 10 kg.

De sena utfärderna sista dagarna bestämde vi oss för att gå ut på revet för att Poppa. Det är alltid mängder av fisk som plaskar i ytan, Triggerfish i tusental som simmat omkring under ytan samtidigt som vår kompis sköldpaddan Skalman glidit fram och kollat oss. Samtidigt har det varit mängder av attacker på betena, kingfish och GTs men inget som ville stanna kvar på godsakerna vi kastade ut. Jag fick själv en riktig fin fight i solnedgången för ett par dagar sedan som höll igång 20 minuter men när Bongo tog tag i tafsen så klev den av och simmade tillbaka till sina kompisar... Surt värre!!! Det hade gått lite prestige i en gul Cubera popper. Krister Mellberg hade gett sig fanken på att han skulle fånga en fisk med detta betet. Guiden (jag) hade uppmuntrat honom att använda den rödvita Sebile’n som enligt mig är ett säkert kort.

Cuberan gav ingen fisk och inte min rödvita heller utan det var Hadars orangegöna Halco som fick avrunda denna sista dag på havet. Efter en kalas dag landades den sista GTn upp i famnen på honom, en vacker GT på ca 25 kilo framkallade ett stort leende på "Bagar'n". Dags att vända tillbaka till Lamu, fiskedagarna var slut för detta roliga gäng och nu var det dags att öppna returölen! Krister ville boka sin nästa resa med engång så där blir returen Dec nästa år och det är ju kul att han var nöjd. Han funderade samtidigt på att ta med sig hans fru. Hadar och Krister hade som sagt varit helnöjda med deras resa. Fiskarna som de fått och Guiderna naturligtvis,även den feta och det var jag.

Om ni vill läsa mer om våra resor kika på

Bo Halls Blogg

/ Furberg

Speedjigging med Peter Pan!

Speedjigging kan liknas med att pilka hemma i Sverige fast med raketfart. Du skickar ned en pilk (jigg) med två enkelkrokar hängande i övre delen av jiggen. Sedan släpps den till botten och när du sedan känner att betet rör vid botten så vevar man upp det till båten igen så snabbt man bara kan. Ju snabbare man vevar desto större chans är det för fisk... Bongo i vårt crew kallar vi för "den Afrikanska speedjiggingmaskinen"!
Efter att vi drivit över vårt favorit rev och poppat någon timme och kastat massa olika poppers i alla möjliga färger utan någon action blev det att tuta sig ut mot en 50 meters topp som har gett med sig åtskilliga fina GT:s. Naturligtvis var det ut med utriggare och beten så vi hade något att göra på vår resa ut mot målet. Men efter ca 1 timmes händelselös tur var vi framme! Det var nog bra för grabbarna att få vila ut innan det var dags att slita ut dem igen.

Målet var egentligen att få en grouper till middag så när Krister kommit ner till botten och första spöböjet är ett faktum och två minuter senare ligger det en Bluefin Trevally på durken sprattlande blå och vacker kunde vi konstatera att vi hade fixat dagens agn. Bongo delar upp fisken i stora köttstycken som träs på krokarna, för grabbarna vill som sagt fixa grouper till middag! Efter ett par landade små GTs landar äntligen Krister en Brown liped Emperor. Vet inte om han var hungrigast men nu var middagen räddad!

Att fiska på denna topp under tre knops ström är inte lätt när botten består av höga koraller, så det gäller att vara snabb när man kommer till botten med returen tillbaka. Bosse fick ligga i och hålla båten men ändå hade vi en avdrift på ca 1,5 knop. Det var mängder av fisk på lodet... Riktiga stora klasar med stor fisk. Hadar den glade bagaren släppte ner betet mot botten men han hann knappt komma ner förrän hans spö bildade ett cykelhjul och han själv var på väg i sjön, här hade han att göra. Att stå och fighta en fisk som hela tiden bara står och stångar nere på 60 meters djup och upptäcka att varje gång man lyckas veva in den ett par meter så drar den ut ännu mer lina. Att du sedan har en fotograf som vill vara med och tar en bilder, ja då kan det verkligen bli ansträngande. Och skam den som ger sig. Upp kommer det en GT på ca 35+. "Nytt PB!" hojtar Hadar med ett stort smile! Snabbt upp med den i famnen för ett par bilder och självklart en stor puss innan den returneras till havet för att växa sig ännu större!

Det landades ett par GTs till innan Krister och Hadar började sucka och oja sig över att de inte orkade mera. Verkar som GTn hade besegrat detta gäng. Nu var det dags för mig och Bongo att ta en av dessa giganter nere i djupet. Jag hann inte mer än ner till botten med den Röd/vita jiggen innan det kändes som om spöt skulle ryckas ur handen på mig. Fisken i andra änden gjorde allt för att komma loss i den ena efter den andra rusningen. Hadars Giggwrex spö och Saltiga rulle fick verkligen arbeta. Jag som höll i grejorna ska vi inte snacka om... Jag fick verkligen slita för varje meter in på rullen. Jag tog in 10m och fisken svarade med att ta tillbaka 15. Men efter ca 10 minuter var det dags för den att ge upp och ingen var gladare än jag när äntligen Bongo och Muhammed får in fisken i båten. Jag var både trött och glad. Det knäpptes några foton och sedan var det dags för fisken att sticka tillbaka i havet och till dess egna element. En 20 kilo GT räckte för mig idag och jag sällade mig till de andra två och tyckte detta fick räcka. Bongo fick en liten på ca 10 kg och detta fick avrunda dagens jigging. Ja, naturligtvis först efter en stor puss från Bongo på hans fisk.

Eftersom både Krister och Hadar var nöjda med speedjiggingen så var det bara att starta återresan mot vårt popperrev och hoppas att vi hade vaknat till liv när vi anlände men efter en händelselös timme tillbaka var det dags att kasta poppers igen. Skymningen närmade sig, solen var på väg ner glödande i vattnet precis som om festen hade startat längre bort medans popprarna bankades på revet men när solen hade försvunnit och mörkret lagt sig var det bara en Kingfish som vi hade missat att kroka samt en GT som var uppe men vägrade bita. Nu var det hemgång tillbaka till Lamu. Alla hade gjort sig förtjänta av varsin öl innan vi ankrade och det var dags för grillad fisk, grönsaker och ris!  Man kan väl bara säga at GTn vann dagen redan i första halvlek. Men ett resultat av femton fiskar med topp 35+ och två korta stunder med speedgigging ligger vi inte långt efter.

Är ni intresserade att läsa mera om våra resor gå in och kika på länkarna nedan.

Kristers dag

Efter att ha poppat och kört med beten ute bakom båten hela dagen resulterade dagen i en GT på ca 18 kilo som Christer fick kämpat in till båten! Sedan var naturligtvis Kingfishen framme och stal ett par poppers av oss genom att klippa linor… Riktiga skurkar! Ett par av betena kom flytande upp till ytan, så de var bara att plocka upp. Det har försvunnit en del genom åren, eftersom dom tydligen jagar i par och när den ena tar betet kommer den andra och vill stjäla det och klipper linan.

Fick en liten Barracuda på trolling men annars var dagen händelselös. Havet var så pass lugnt att vi kunde se hur det regnade inne på Lamu. Himlen var riktigt svart därinne och det blixtrade och small. Men med tanke på att vi var ute på havet blev vi besparade från regn o rusk. Vår Karettsköldpadda gled omkring därute som en kung och kollade läget, han har varit med ett par år så Skalman blev namnet.

Inte mycket mera att tillföra, mer än att gratulera Krister.

Att kämpa sig till Pepponi

Vad är Pepponi? Ja, jag kommer dit fast man får börja i rätt ende!

Klockan ringde som vanligt vid sextiden och det serverades en frukost bestående av färsk mango, papaya och banan och slutade med en omelett.

Mätta och belåtna strävade vi oss ut på Oceanen, men denna dag var inte som man tänker sig Afrika: palmer, stränder och ett ljusblått hav… Det blåste ordentligt och kom riktiga diken när vi gav oss utåt.

Ut med ett par wobblers, och det tog inte många minuter innan det högg på den lille dansken (Rödvita) wobblern och upp kommer en CavaCava en liten tonfiskartad fisk.

I båten finns det alltid färdigriggade livebait tackle. Två krokar med en wire, en av dem har en lång tandtråd fäst i sig som vi samtidigt har trätt en nål. Vi sticker igenom ögongloberna på fisken och så hamnar denna krok på huvudet samtidig sätter vi en i ryggraden och sedan får den simma iväg .Detta är spännande värre, man vet aldrig vad som kan hugga på denna 2 kilos simmande matbit.Tyvärr blev det inget hugg eller rullskrik denna gång. Vinden bara ökade och nu kom regnet, dikena blev värre men poppa skulle vi bara göra. Penn Sargus rullarna var klara för att användas. Vi hade fått med oss nya popperspön ifrån Crony och Penn att testa. Utmaningarna bara väntade… Det var verkligen inte lätt att kasta under dessa förhållanden men humöret var som vanligt på topp, vi var laddade.

För att kasta en popper kräver det att man har rätt teknik.

Du släpper ut ca 1m lina bakom spöt där poppern sedan hänger. Därefter kastar du och låter spöt arbeta för skicka iväg den 80-100m.

Denna dag var bara slit, regn, stora vågor och det höll på hela dagen.

Alla var slut i hela kroppen när det bestämdes för hemgång och att det sedan inte nappade gjorde väl inte saken bättre. Framme vid Morocco house där vi bor väntade Betty en dam som masserar ömma sportfiskare . Hon är helt suverän! Upp till henne står Krister i kö som hade kastat 1000 kast trodde han eller snarare 300 men hon var verkligen välkommen hos oss alla. Vad är då Pepponi? Jo, efter hårt pass på havet är detta en restaurang vi brukar gå till och njuta av dess goda mat.

Välförtjänt, eller hur?

GT... Bongos överman!

Efter en god frukost var vi äntligen på väg ner till båten. Hadar och Christer dök upp under gårdagen efter en lång tur från Sverige, snacka om ett par grabbar som är laddade med spön, rullar och fiskeabstinens.

Bongo mötte oss nere vid stranden för att föra ut oss till PeterPan med alla grejor.

Redan när vi går ut i gattet från Lamu är det till att vika ut utriggarna och sjösätta ett par wobbler bakom båten medans Bongo och Muhammed; vårt crew gör i ordning Strip Bait.

Strip Bait är agn som du sätter fast på, som i vårt fall små Plastbläckfiskar Coneheads med krokar som man släpar bakom båten.

Detta fungerar som både doft och syn för fisk t.ex. Sailfish.

Stämningen var klart laddad ombord, vi var på väg mot ett av våra rev som under åren lämnat stor GT.

Big Game fisket är ett väldigt visuellt fiske, man kikar efter fisk som hoppar, måsar i flock som kretsar över vattenytan så det gäller att vara uppmärksam på allt.

Efter att ha jagat dykande måsar och sett massor av betesfisk i ytan kommer vi fram till revet.

Genast kommer diskussionen igång, vi rekommenderar gärna Sebile poppers 180 gram som fanns i Rödvit, blå, brun och orange eftersom dessa krönt den ena framgången efter den andra är det ett säkert kort med andra ord.

Dom hade med sin egen regnbågskarta av poppers i olika storlekar och dessa fick naturligtvis testas men efter 1 timmes hårdfört arbete i 30 graders solsken blev det tyvärr ingen utdelning.

Så därför bestämdes det att vi skulle vidare till nästa topp. Som alltid är det ut med utriggare och alla beten och nu var det fågeljakt igen.

Det var en del stor fisk som hoppade runt om oss men ingen ville bita på våra godsaker som gled där i vattnet.

Väl framme bytte Hadar till en blå Sebile och gjorde ett antal kast, sedan var Bongo framme och löste av honom, Bongo den Afrikanska poppermaskinen kastade ut poppern. Han hann göra ett par rejäla plask med det blåa betet och då ser man en explosion och sedan är han på väg över relingen och spöt stod som ett cykelhjul.

Jag har mött Bongo i ett par matcher, ni vet Afrika mot Sverige som kaptenen har utlyst..

Jag har alltid förlorat och naturligtvis blivit mobbad för detta.

Men nu hörde man ett pip från denna Afrikanska poppingmaskin, ”please help me!”.

Så jag fick lösa av honom, svettas, slita med detta monster som bara stod och stångade nere på 30m men upp kom den, med sina 35 kilo slog den hårt i däcket.

Naturligtvis är det bådas fisk där av bilden men lite mobbing från min sida blev det.

Efter ytterligare ett par kast var det dags för Krister att landa ytterligare en 30 kilos.

Denna del av revet släppte ifrån sig ytterligare en mindre GT samt ett par barracudor innan det var dags för hemgång.

Det var inte en helt tokig första dag på havet.

Och naturligtvis, Sverige är på väg att hämta tillbaka övertaget.

/Lars Furberg

Härlig frukost och service av båt

Morgonen startade med en frukost högst upp på Morocco House. Cassena en av kockarna i huset hade dukat fram färsk frukt bestående av Mango, Pappaya och Banan. Därefter serverades vi färskpressad juice och omelett, kittlar dödskönt som Baloo säger!

Vi hade planerat att fiska idag men fick ta tag i det praktiska först tyvärr.

Båten skulle upp till Lamu town för service. Där är det inte snack om att ta upp båten på någon slip utan den kördes upp på stranden när tidvattnet sjönk och sedan låg den där tills det att mekanikern kom. För oss var bara att åka tillbaka och starta med att rigga i ordning spön, rullar, linor, beten

Samt att fixa ”teasers” ( kroklösa beten som man släpar efter båten). Ja, det är mycket som behöver göras och förberedas på en Big game båt.

Men nu ligger båten där med utriggare i all sin prakt och bara väntar på att ge sig ut på Indiska Oceanen .

Första gänget kommer på idag (måndag) så att en tur under morgondagen för ett testfiske är ju ett måste!

/Lars Furberg

Första dagen i Kenya!

Hej! Jag heter Lars Furberg och kommer att gästblogga här på EL-GE Sportfiskes blogg under en månads tid då jag befinner mig i Kenya tillsammans med Bo Hall. Jag kommer lite titt som tätt skriva nya inlägg ifrån vårt fiske där jag även delar med mig schyssta fiskebilder.

Så håll ögonen öppna gott folk!

Efter en lång resa som startade på Landvetter med mål ön Lamu i Kenya var vi äntligen framme! Värmen slår emot oss när vi går av planet, helt underbart!.

Morocco möter upp oss på Manda där flygplatsen ligger, hjälper oss att bära packning och fiskegrejor ner till Bongos båt som ska ta oss över till Lamu och Shella där vi ska bo.Väl framme ser vi vår båt PeterPan ligga där, en månads fiske väntar .

I morgon blir det till att börja lasta i alla fiskegrejor och göra båten klar för en tur ut på Indiska oceanen, för att se så allt fungerar och naturligtvis blöta en popper eller två..

Äventyret väntar!

/Lars Furberg.

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!