King of Popp!

De som kommer ner här till Kenya för att fiska med oss har alla ett mål, att fånga stor GT på popper eller Cambesi ,som fisken heter på Swahili. De kommer med en uppsjö av fina poppers i glada färger som ofta fungerar, om inte så har vi ett gäng beten i båten som har fungerat bra härnere i form av Sibyle’s 190 cm 165 grams, vilka vi har fiskat åtskilliga stora GT på.

”Team Afrika” från Tibro som består av Bernt, Göran och Stensson landade på Manda Airstrip och blev mötta av mig och Bo. Glada i hågen kom de ut från inrikes hallen bärande på en stor spötub, laddade med olika spön. Det blev en tur därifrån i Bongos båt förbi Lamu Town ner till Chela och Morocco House. När vi kom upp till huset blev det fruktdrink, mackor och Samosas (Friterat fiskknytte) och naturligtvis en massa fiskesnack samt om vad som skall hända de kommande dagarna. Vid sjutiden på morgonen dagen därpå, var det dags att bestiga vår båt PeterPan. Stensson kom sist ner till stranden och sa ”Jag funderade starkt på att stanna i land och läsa en bok istället”… Jag undrade genast hur detta skulle gå? Rullar och spön hade vi fixat dagen före, knutit på ca 6m 100 punds tafs på deras Stella rullar som sedan skruvades fast på nya Crony Spön. De spön vi har i båten är årets Crony Sound Dekoy eller Penn Regiment som var med ifrån ABU för att testas. Båda uppsättningarna är utrustade med en Penn Sargus 8000 och Team Afrika har istället förra årets modell av Crony med Stella 18000. Att våra spön klarade trycket visade Hadar och Krister med ett helt gäng GTs med topp 35+ .

När man sedan kastar popper, då gäller det verkligen att spöt orkar bära de tunga betena man använder sig utav och när man kastar forehand eller backhand skall man liksom låta spöt skjuta ut betet. Sedan gäller det då att använda lite kraft när betet ska poppas tillbaka, det ska liksom spruta vatten framför betet vid dragningen i spöt. Nu var det inte mycket att tveka på, det var äntligen dags för dessa tuffa grabbar att möta giganterna i djupet. Efter att ha fiskat ett tag på våra olika platser, stod Stensson ut som den som kastade längst. Varje gång for poppern iväg 50-55meter på både babord och styrbords sida, han var en riktig kung på att skicka iväg de färgglada betena. Han hade kastat ett tag med sitt spö när Bosse hade observerat uppifrån bryggan att spöt kanske inte var optimalt för honom. Bo frågade om han var intresserad att testa ett Pennspö. Efter att ha provat Regiment spöt tog det inte lång tid för honom att skicka iväg poppern ytterligare 10-15 meter längre än tidigare kast. Snacka om optimera sitt kastande, han pratade omgående om att han kanske skulle investera i ytterligare ett spö.

Nu skulle det bara landas fisk… Stora stim av betesfisk simmade och plaskade i ytan medan tärnorna flaxade över dem och attackerade de små sardinerna som större fisk jagade mot ytan.

Under ett par dagar kommer det upp olika Trevallys , några Black Trevally, andra Giant Trevally (GT) och Göran fick under en trevlig fight landat en Five Finger Jack. Livebaitfisket var något grabbarna frågade efter så när det var dags att flytta vidare till nästa fiskeplats hade grabbarna studerat alla tärnorna och ville nu prova lyckan för att få Rainbowrunner, Cavacava eller en Bonito att sätta på livebaitriggen För att få en av dessa arter körde vi små rosa plastbläckfiskar bakom båten med lätta spön med 0,40 nylon i trollingfart. Under tiden var det bara att spana efter fåglar och fisk som sprattlade i ytan. Hade man sedan tur att det nappade på bläckfisken, så var man bara halvvägs hemma. Fick man inte in fisken snabbt i båten så var chansen stor att en av många predatorfiskar stal den och så var ju inte tanken med fisket, utan vi ville först få upp den i båten och satt fast den på livebaitriggen. Men när väl fisken håvats in i båten lägger vi en handduk på den och fisken hålls upp och ner medans en krok sys fast mitt framför fiskens ögon, det sätts ytterligare en krok längre bak ytligt i skinnet mot stjärten. Sedan returneras den och får simma ner, det är nu den spännande delen startar. Denna gång lyckades vi få två Cavacava (en mindre tonfiskartad fisk) att rigga på detta sätt. Bernt var först att släppa ut sin Cava som simmade ut ca 30 meter bakom båten och den var riktigt livlig. Nummer två blev Stensson att förvalta, men tyvärr så var den inte så pigg när den skulle sättas ut så vi bestämde oss för att skicka ner den på djuppriggen, ca 30 fot. Nu var spänningen olidlig, det tog inte många minuter innan Bernt skriker nu händer det något, men sa i nästa sekund ”nä det hände inget”… Är betet kvar frågar vi,  ja den sprattlar säger Bernt, men när han sedan vevar in sitter bara huvudet på fisken kvar och detta ser ut som någon har klippt av det med en sax!

Vi tar upp Stenssons djuprigg för att kolla fisken, den var avklippt på mitten så det var lite mera mat kvar där så vi provade att skicka ner den igen och det tog inte många minuter innan Stensson fick sig en trevlig fight och en del fina rusningar på en 30-40 m så han hade att göra en stund. När den sedan närmar sig båten och vi ser att det är en Kingfish så tar jag fram gaffen och Bongo gör sig redo att ta tag i tafsen. Efter ett par dramatiska sekunder så ligger det en stor fin Kingfish på däcket och alla gratulerar Stensson till en lyckad fångst.

Känns verkligen trevligt att just denna art blev fångad efter alla stölder den gjort på beten och livebaitfisk som den stulit. Så nu hade den gjort lite återbetalning på det kontot, och till middag blev det naturligtvis, Kingfish, ris och Grönsaker. Ali som är vår kock hade äntligen fattat från förra året att han skulle börja servera grönsaker efter ständiga påminnelser från mig. En dag gick jag ner till Ali efter att fått krispigt wookade grönsaker till middag och gjorde vågen !

Vill du veta mer om våra resor? Gå in och kika på länkarna nedan!