Arktiskt klimat vid Kullsjön

Under söndagen skulle jag, Johan och Olle fiska i Kullsjön. Vädret visade på starka vindar och mulet men det har aldrig hindrat fiskesugna spösvingare. Johan är nyinflyttad till Göteborg och hade inte fått med sig all fiskeutrustning däribland vadare. På morgonkvisten när vi skulle hämtas upp sprang jag således upp och hämntade mina reservvadare. Ute vid sjön var det dags att klä på sig och det visade sig att den lilla detaljen vadarskor inte fanns med i våra beräkningar. Johan fick helt enkelt improvisera och dra på sig löpardosorna. Fisket startade och redan i andra kastet suger det tag en fin fisk på min flicksländenymf. Efter ett par hopp väljer den att hoppa sig lös och jag kunde återgå till mitt kastande. Ytterligare 30 min senare kunde jag konstatera 3 tappade fiskar och snudd på förfrysta ben och 0 känsel i fingrar och tår. Johan klagade på ömma tår och det var ingen som blev särskillt förvånad...

Fiske var riktigt bra men det stora problemet för min del var att kroka fisken, mina stelfrusna händer och fingrar gjorde inte saken bättre, så fort fisken högg så tappade jag linan och krokningen blev inte perfekt direkt. Vi lyckades ändå landa och återutsätta 15 fiskar och tappade nästan lika många. En lyckad dag i Kullsjön men nästa gång ska jag klä mig varmare och stoppa ner handvärmare i handskarna.

Stevns Klint

I helgen åkte jag och min trogne vapendragare Oliwer ner till Danmark på en liten fisketripp. Oliwer är en riktigt predatorfiskare och det är inget jag har emot heller så det blev väldigt mycket abborrfiske men jag lyckades lura på honom lite havsöringsfiske också (man får fiska havsöring året runt i Danmark). Innan vår resa researchade jag efter mängder av olika hotspots för havsöring och självklart stod det överallt: Fyn, bornholm m.m. Bornholm var uteslutet då vi faktiskt skulle befinna oss på det danska fastlandet och Fyn blev för omständigt att ta sig till så det valde vi bort också.. Men bland alla kommentarer på forum och artiklar jag läste hittade jag tillslut ett ställe där bara namnet fick mig nyfiken "Stevns Klint". Jag började leta som en tok om information om Stevns Klint och hittade till och med en hemsida som handlade just om fisket vid Stevns Klint (http://www.stevnsfisker.dk). Sidan är väldigt informativ och bjöd på mängder av tips, schyssta fiskebilder samt cool videos där dom drillar storöring! Sagt som gjort så blev det Stevns Klint vi begav oss till!

Vi åker runt och snurrar länge på den danska landsbygden.. Minuter blev till timmar.. Tillslut kom vi fram! Det var en stor kyrka där vi parkerade bilen och man såg att det sluttade ner mot havet precis bakom kyrkan. Vi gick fram till kyrkan och tittade ner för stupet. Jag kan säga så här, vi hade hittat rätt! Utsikten i sig var en upplevelse! Vi började gå ner för en halvtaskig trätrappa och kom tillslut fram till den absolut brantaste aluminium trappan jag skådat.. Och många trappsteg var det! Oliwer klämmer fram "Och jag som är höjdrädd...". Med våra klumpiga vadarskor tog vi försiktiga steg ned för trappan och kom till slut ner men då var det dags att gå upp för en trappa igen och slutligen klättra ner för lite klippor. Det var inga större problem i helheten men det var lite läskigt :)

Väl framme började vi fiska direkt, jag kunde nästan känna smaken av havsöringen. Oliwer stod och kastade med 28gr Merlin Baits Graal beten medans jag använde mig utav ett 50gr bombarda där jag växlade mellan flugor som räkor, magnus, fiskimitationer etc. Det passerade en del danskar under tiden vi stod utvadade och dom sa att detta antagligen var det bästa stället på Själland att fiska havsöring på. Efter flera timmars slit gav vi tillslut upp.. Inte en fisk hade vi känt och inget hade vi sett heller. Jag var måttligt paff men så är det ju ibland på kusten.. Det är inte exakt varje gång man lyckas få en öring på kroken. Däremot kan jag garantera er kära läsare att jag kommer besöka Stevns Klint igen i framtiden. Detta var det absolut coolaste stället jag fiskat havsöring på samt att ska man lyssna på danskarna som var där och fiskade och även titta på hemsidan jag tidigare hänvisade till så finns det gott om öring där och då även riktigt stora!

Första spöna från TSD nu i butik!!

Nu kom dom äntligen! Tellis första spö Impact 9´ #6. Spöna ser riktigt bra ut och är riktiga kastkanoner. Kom in i göteborgsbutiken för att provkasta!

Fynda Zpey

Nu har vi fet 40% rea på en mängd olika linor från Zpey, både klumpar och wf-linor. kom in i butiken och cheka vad som finns kvar!

Den perfekta julklappen?

Igår fick vi in många nya heta spinnare från myran. Bl a kom det in spinnare med elitserielagens logga och färg på. Vi fick in spinnare från AIK, Djurgården och den som jag tror kommer bli en storsäljare, Färjestad. Kolla in dessa eller någon av de andra heta spinnarna i våran göteborgsbutik.

Föreläsning på Sjölyckan

Igår kväll var det föreläsning på Sjölyckan. Det var Säfveåns flugfiskesällskap i samarbete med Sportfiskarna väst som stod som arrangörer. Överskottet från föreläsningen gick oavkortat till fiskevård i Säveån. Det var Martin Falklind som på ett utmärkt sätt berättade om projektet " Den gamle och havet". Över en halv miljon människor satt bänkade den 23 oktober när filmen sändes på SVT. Majoriteten av publiken hade sett filmen men föreläsningen tog oss med bakom kulisserna och vi fick se saker tv-publiken inte fick se. Vi på EL-GE sponsrade med vinster till lotteriet och det blev många glada vinnare. Nedan ser vi Falklind och personen som knep förstapriset. Grattis säger vi från EL-GE!!

Jag vill även passa på att puffa för nästa föreläsning som går av stapeln 5/12. Då är det Leif Stävmo som berättar om fisket i British Colombia.

Prova fisket med eggfly

Fisket med äggflugor kommer från början från nordamerika där det under laxleken kalasas på laxägg. Många är de arter som har laxägg som viktig del i kosten bl a regnbåge. Regnbågen i våra svenska vatten äter av förklariga själ inte upp laxägg men på något sätt tycks äggflugan locka till hugg. Prova denna "flugboll" i rinnande vatten där du låter flugan fridrifta nära botten eller i sjöar där di fiskar hem den riktigt långsamt med lååång tafs. Nu har vi fått in ett flertal heta färger av eggyarn till göteborgsbutiken. Kom in och spana in dessa och har du frågor om fisket med eggflys så hjälper vi dig självklart!

Klicka här för att köpa

Nytt Hett

Danska företaget Pro sportfisher innovative tackle design har under en tid levererat förstklassiga flugbindningsmaterial för oss flugbindare. Deras tubsystem är använt och älskat av många p ga av deras smarta lösningar där allt går att komineras. I dagarna kommer vi i göteborgsbutiken få in deras senaste nyhet, microtuber som sjunker. Som första företag i världen har man blandat in tungsten i själva materialet vilket gör att man slipper coner och annan förtyning som gör flugorna "biffigare". Tuberna kommer i två olika densiteter, sjunk 2 (grå i färgen) och sjunk 4 (svart). Pefekt för små microtuber för sommarfisket. Tuben har även två små "hullingar" längst bak vilket gör att styrslangen sitter ordentligt fast. Spännande nyhet som kommer hårdtestas nästa säsong.

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!