solväder, regnväder, åskväder, laxväder

Igår åkte jag och Alexander till forshagaforsen för lite gott fiske. När vi spanade in väderprognoserna kunde vi konstatera strålande sol och 33 grader varmt. Älven gick med en temperatur på 23,4 grader så förhoppningar om lax var små. Jag tänkte att det kunde ske vid kvällen då solen lagt sig, om det nu skulle ske alls.
     Fisket inleddes på morgonen och redan efter att solen varit upp någon timme kände man hur det brände och skrek i huden. Då man har läger på en ö ute i älven är växtligheten begränsad till 0 så någon skugga var det inte tal om. Vi fiskade på bland badgäster fram till 13 då jag gick iland för att sätta mig i skuggan. Alexander nötte däremot på utan framgång. Vid samlades vid middagen vid 15 tiden och beklagade oss över vädret (vanligt förekommande bland oss svenskar). Mitt i en tugga av Alex goda chilli kändes en sval bris, därefter kom åskmolnen, efter detta kom regnskuren och blixtar och dunder. Från att ha varit ett solparadis (för varmt) till att bli någon slags tropisk orkan med svala vindar (för kallt) och regn. Nu är det läge sa jag till min vapendragare och inte kort tid därefter stod vi åter utvadade på älven.

Redan efter några minuter känner jag en kratig stöt i min lilla fluga. Uppkrokning och drillning går bra och efter viss möda att landa den fick den friheten åter. Efter ytterligare en timmes fiske sitter fisk nummer 2 lite längre ner på sträckan. Historien blir snarlik, perfekt krokad, kort drill och en lax som inte vill bli tailad. Det gick vägen i alla fall och nu känns det riktigt hett! Alexander som är rätt ny på tvåhandsfisket slet hårt för att få sin första lax men kom tyvärr inte närmre än ett pill i flugan. Efter ytterligare 45 min kom fisk nr 3, en akrobatisk lax som skrämde livet ur mig med ett brutalt hugg. Vid 8 på kvällen hade jag två rejäla dragningar under kort tid. Efter lite nötning på området lyckades jag kroka och landa fisk nr 4. Alla laxar var stöpta i samma form, smålax men ändå jäkligt roligt när man träffar ett laxrace. Så passa på att ge er ut i helgen, väderomslag kan sätta fart på den trögaste fisken och i helgen ser det faktiskt ut som att det bara blir 21-25 grader (för kallt) och lite regn. Alexander är inte bara en hyvens karl, han är en duktig fotograf också. Dessa bilder fick han plåtat under vår trip. Följ han gärna på instagram för ännu fler goa bilder!

Ond metare på onda äventyr!

Daniel som de flesta känner som den onde metaren gjorde för någon vecka sedan ett försök på storöring i Jämtland. Han kom tillbaka med en fantastisk historia och bilder på några jävulusiska öringar. Kolla in detta!:

Nu e jag hemma efter första vändan, planerar att åka upp igen om ca 3 veckor...
Tyvärr så missade jag dagsländekläckningarna, var helt enkelt för kallt för att det skulle komma igång på riktigt, så det blev lite för lite flugfiske.. tyvärr.. Var ner till ån som ligger nåt hundratal meter från huset vi bor i och provade några gånger, em gåmg var det roligt, då blev det 4 harrar och en öring på 42-43 cm, inget monster men den snyggaste öringen jag har sett.. knallgul med stora prickar, många röda.
Råkade ut för en dag när jag var ute med båten på sjön att harren började vaka, det var något smått elände de gick och plockade, hade med flugspöt så fiskade på dem en stund utan framgång, tyvärr började det åska så var tvungen att avbryta. Men fick en harr på spinnare en dag när det nästan blåste storm på 1,2.
Exceed-spöt är jag helt klart nöjd med för de pengarna..tycker det kastar riktigt bra utom de absolut längsta kasten då det saknas lite kräm..men det är ju ett spö för en tvåtusing och inte 3-4 gånger de pengarna,..så är nöjd som sagt..
Nu kommer vi till det riktigt roliga, sjöns storöringar... Första turen jag var ute med båten och trollade fick jag ett hugg efter ca 3 timmar.. framme vid båtkanten visade det sig vara en öring på ca 2 kg som skakade sig loss precis när jag skulle håva. Timmarna och dagarna som följde resulterade bara i gäddor, och jag var minst sagt frustrerad, men på  kvällen 7 dagar senare blåste det upp rejält och jag kände att nu är det hett.. min känsla var helt riktig, det kom ett stenhårt hugg på en rödvit Nilsmaster som resulterade i en öring på 2,7, som fick simma tillbaks i sjön.
Nästa öring dröjde ett antal pass, och vägde drygt 2 kg, den blev efter några dagar i frysen till en riktigt god sushi.

Fick en öring till på ca 2 kg näst sista dagen, då tappade jag även en efter någon minuts fight.
Sista dagen börjar med 2 gäddor, den största på ca 7-8 kg. sen fiskar jag några timmar utan ett pill, och så kommer ett hugg över 14 meters djup som jag känner är en öring, och den känns bättre än de jag fått tidigare, tyvärr tappar jag den efter någon minuts fight...och svär en ramsa som de flesta hade blivit mörkrädda över, för det där var ju sista chansen.. TRODDE JAG, men oj vad fel man kan ha... jag beslutar mig för att köra en vända till förbi en ö där det bor en psykopatisk mås som anfaller om man kör för nära, håven upp i luften är en effektiv metod för att få den att avbryta sina attacker... den platsen har iaf resulterat i en landad och en tappad tidigare... och när jag passerat ön och börjar tänka att då blev det ingen storöring så vrålar knarren på en av mina ambassadeurer igång, och jag ser linan bara spruta ut från rullen... Jag reser spöt, bränner mig på linan, tänkte att där fick jag ett rött streck i handflatan, men vadfan.. ( det där strecket visade sig efteråt ha blivit i spöhandtaget istället, coolt som fan..) och möts av en bastant tyngd, som bara rusar och rusar och rusar... efter en riktigt brutal fight med flera långa rusningar är det dags för håvning som avlöper helt utan problem, och tänker "FYfan, vilken jävla öring..." den är helt brutal... snabb vägning och mätning säger 79-80 cm och 5,7 kg. Tyvärr fick jag bara hyfsade bilder på denna, då jag var själv i båten och väldigt gärna ville ha fisken tillbaks i vattnet.. Vilket gick bra:-) Det var den rödvita pissenissen som levererade igen, en 18-centimetare..

Nu känns det som jag börjar få lite koll på sjön, så har stora förhoppningar inför nästa tur, förhoppningsvis har de börjat jaga mer ytligt då, så kanske man kan göra ett försök med flugspöt..fast ärligt talat, vetetusan om en sån fisk, eller ännu större hade vart kul att ta på en klass 7, release är nog bara att glömma iaf..
Har en annan kul grej jag ska prova också, har blivit tipsad av en riktig gammal fjällräv däruppe om ett vatten uppe på fjället med bra chans på både stor öring och stor röding.. två sjöar med en ström mellan och en riktigt het stor hölja.. Låter ju mycket spännande, så jag får bita ihop och ta smällen med 2,5 timmars vandring dit.. skulle bli vägvisad blev jag lovad, så är ju bara att ta den chansen..

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!