Bästa fiskemusiken

Eftersom mina två största intressen här i livet är musik och fiske så har alltid musiken betytt mycket när fiskebilen rullar iväg eller när man intar soffläge efter en tuff fiskedag. Här om dagen satt jag och funderade på vilken musik som egentligen är den bästa fiskemusiken men jag kom inte fram till någon riktigt bra svar. I mitt liv har jag haft faser, såväl fiskefaser som musikfaser. Ofta följer det ett tydligt spår från det mjuka vackra torrflugefiske efter öring och harr till det mer frustrerad laxfisket.
Vi startar från början, tillbaka till min ungdom då jag vilsen gick runt på fjället på jakt efter öring, röding och harr. Detta stillsamma fiske blev ackompanjerat till ljuva toner av Bob dylan. Mesfiske + mesmusik = a match made in heaven!

Efter att jag klarat av allt vad torrflugor heter började jag fiska lax, laxen är en fisk som på många sätt framkallar frustration och vrede hos dess anhängare. Därför krävs här oftast lite hårdare toner och gitarrsolon är välkommet.
En grupp som lämpar sig ypperligt till detta fiske är The Black Keys.

Nu för tiden har jag lärt mig att man kan kombinera. Laxfiske, torrflugefiske och havsöringsfiske. Mitt mogna sätt har gjort att jag inte längre ser skillnad på olika fisken utan lite pretantiöst välkomnar alla typer av flugfiske. Den bästa allroundmusiken blir således utan tvekan The tallest man on earth. Otroligt ljuva toner som passar det mesta förutom när du har gått bom efter 2 veckors laxfiske. Återgå då till punkt 2 och dra på lite rock n´roll!!
/Oskar

Längtan efter en säsong

När jag flyttade ner i maj kom jag mitt in i en pågående säsong. En säsong som här på västkusten alltid har varit helig. Jag pratar såklart om havsöringssäsongen. Att mitt intresse för just detta fiske skulle väckas var det inga tvivel om men att jag skulle fastna för det så starkt som jag har gjort trodde kanske inte ens jag. Jag har under de senaste 8 åren inriktat mig på laxfiske och har egentligen bara haft regnbågsfisket på vår och höst som ett kompliment. All min tankekraft och energi gick till laxfisket som normalt sett bara pågår i 3 korta månader.

Nu har jag fått problem. Min hjärna har hittills varit inriktad på lax, laxflugor, laxälvar och laxlusar. Nu kämpar den ena hjärnhalvan mot havsöring och den andra mot lax. Lyxbekymmer om ni frågar mig.
Det började redan första turen när jag och Simon drog upp till Ljungskile. En landad öring för Simon och ett påslag för mig. Fisket var inte det bästa men att vada ut bland tång och sand var för mig lika nytt som spännande. Under den gångna säsongen har jag lärt mig fiskat havsöring med hjälp av många nya ansikten. Tobbe har visat mig sina hot-spots och hur man bäst lurar större fisk. Det har varit många fina stunder och många fina fiskar.

Nu går man alltså i väntands tider och jag antar att det är många med mig som har börjat räkna dagar till premiären 1 april. Jag hoppas kunna utveckla mitt fiske och lura flera och större fiskar men framför allt hoppas jag att året 2013 blir lika härligt med lika många spännande möten med nya människor och lika många härliga fiskedagar längst bästkusten.

Flugbindartisdag

Efter en lång period utan flugbindning bestämde jag och min kompanjon Johan oss för att skrida till verket och köra några timmars bindning nu i tisdags. Fokus låg på havsöring och Johan skulle lära sig grunderna medans jag skulle fylla min havsöringsask. Vi skulle binda fiskimitationer, räkor och märlor.

Efter att ha betat av räkor och märlor till tonerna av Libertines kom vi till fiskimitationerna. Jag är inte så road av att binda dessa då jag inte tycker om att hålla på med lim som kladdar och tar tid att få snyggt. Idag var en annan dag och jag hade tagit med mig Pro softheads som jag spanat in ett tag. Flugan gjordes på ett enkelt och snabbt sätt och när det var dags för det vanligtvis tidskrävande huvudet kom det fina i kråksången. Man tröck bara på det lilla huvudet och säkrade med snabblim. Det är inte ofta jag fastnar så mycket för nya material men dessa skallar har nu gjort mitt liv så mycket enklare och skönare. Uppfinningar som hjulet, fjädern och bensinmotorn står i skymundan för dessa skallar. Jag band upp en variant på en fluga som under säsongen 2012 fungerade väldigt bra för mig och min vapendragare Tobbe. Såhär binder du den!

Material:
Ögon: 3D ögon Guld strl 4mm
Musik: Libertines och albumet Up the bracket

Såhär gör du:
* Dra igång sterion på max.
* Fäst in stjärten så att den går ca 3 cm bakom krokböjen
*Linda kroppen av STF dub i färgen White. Borsta ut kroppen ordentligt så att de långa fibrerna lägger sig bakåt.
* Fäst in vingen så att de avslutande stråna ligger strax bakom stjärten.
* Bind in en haka av STF dub i färgen Tan. Därefter bygger du upp ett bulligt huvud av samma dubbing.
* Avsluta nu flugan med valfri knut eller snabblim. Tryck nu på softheaden öve den lilla bullen STF dub. säkra allt med superlim.
* Fäst nu in 3D ögon i färgen guld. 4mm Passar väldigt bra ihop med softhead strl xs.

Denna fiskimitation kan göras i en mängd olika färger och former, bara fantasin sätter gränserna.
Hoppas ni fick lite inspiration och att vinterns flugbindande blir lite enklare med softheads.

Produktslista:

Trött på trassel?

Är du en bombardafiskare och blir vansinig när tafslinan traslar sig runt huvudlinan när du kastar? Då ska du prova nyheten från profly. Flöltet har en tapering som påminner väldigt mycket om en fluglina och hjälper tafsen att sträcka ut ordentligt i kastet. Denna rackare är mjukare än ett vanligt bombarda vilket också hjälper till att sträcka tafsen. Finns i 3 olika storlekar. Kolla in dom på våran webshop! http://shop.el-ge.se/pro-jectile-p-8673-c-1270.aspx

Bindmaterial

Så är bindsäsongen i fullgång! Vi får in mångder med nya spännande material i butiken varje vecka så vi har fullt upp att uppdatera er på vad som händer. Senaste nyheterna kommer från Pro tubesystem men bland annat ett nytt läckert Opposum här för zonker fantasterna, lite nya tuber och softheads. Ser väldigt lovande ut, och mer är på ingång i nästa vecka så håll er uppdaterade!

Spana in senaste uppdateringarna [ här ]

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!