>

Bästa fiskemusiken

Eftersom mina två största intressen här i livet är musik och fiske så har alltid musiken betytt mycket när fiskebilen rullar iväg eller när man intar soffläge efter en tuff fiskedag. Här om dagen satt jag och funderade på vilken musik som egentligen är den bästa fiskemusiken men jag kom inte fram till någon riktigt bra svar. I mitt liv har jag haft faser, såväl fiskefaser som musikfaser. Ofta följer det ett tydligt spår från det mjuka vackra torrflugefiske efter öring och harr till det mer frustrerad laxfisket.
Vi startar från början, tillbaka till min ungdom då jag vilsen gick runt på fjället på jakt efter öring, röding och harr. Detta stillsamma fiske blev ackompanjerat till ljuva toner av Bob dylan. Mesfiske + mesmusik = a match made in heaven!
 
 
Efter att jag klarat av allt vad torrflugor heter började jag fiska lax, laxen är en fisk som på många sätt framkallar frustration och vrede hos dess anhängare. Därför krävs här oftast lite hårdare toner och gitarrsolon är välkommet.
En grupp som lämpar sig ypperligt till detta fiske är The Black Keys.
 
 
Nu för tiden har jag lärt mig att man kan kombinera. Laxfiske, torrflugefiske och havsöringsfiske. Mitt mogna sätt har gjort att jag inte längre ser skillnad på olika fisken utan lite pretantiöst välkomnar alla typer av flugfiske. Den bästa allroundmusiken blir således utan tvekan The tallest man on earth. Otroligt ljuva toner som passar det mesta förutom när du har gått bom efter 2 veckors laxfiske. Återgå då till punkt 2 och dra på lite rock n´roll!!
/Oskar
 
 

Kommentarer
Freddan

Grymt bra blogginlägg. Mer sånt. Nu har jag hittat till The tallest man on Earth. Tack för det...



2012-12-21 @ 21:24:41



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?