Det blev fiske ändå

Några harrar och några öringar lurades upp på några timmars fiske :) En av harrarna var av bättre storlek så det var kul men som sagt så imorgon är det min favorit dag och då ska dom upp!

Snart favoritdagen igen

Folk överallt, två-tre bilar vid varje plats längs med Österdalälven. Det började i fredags sedan har det bara kommit fler och fler, kul att tjöta med lite folk men att behöva trängas vid vattnet hoppar jag över! Rotälven och dom andra mindre åarna går fortfarande höga och är alldeles för kalla än så länge.Längtar tills imorgon då jag får ha älven för mig själv igen :)

Trots allt folk vakar harren stadigt, men jag väljer att ligga lågt. Jag har ju tiden!
Både högtryck och en ny vecka på ingång, det kommer bli bra det här!

Vänteläge

Rekande

Idag har jag mest åkt runt och rekat, har varit på jakt efter bäckröding! Fisket har varit uselt men jag har hittat många fina platser. Sen har jag kommit fram till att grusvägarna är bättre än asfaltsvägarna här uppe!

Så dagen har varit mycket köra bil och lite fiske. Mulet och regn med en massa vind har väl bidragit.

Haha fnissade lika mycket åt den här skylten nu som jag gjorde första gången jag såg den 2012 :)

Några av bilderna är från igår då vädret var lite goare.

Fridens liljor
Andreas (Före fler bilder, spana in min instagram andreasadiels)

Livet Leker

Ligger och slappar efter lite mat, solen skiner och kaffet smakar underbart. Allt är liksom perfekt!
Tänker en hel del på förra gången jag provade på livet på luffen, då hade jag en vanlig gammal V70 som bostad. Sen får vi lägga till att 2012 var den regnigaste sommaren på 30år!

Nu har jag en massa utrymme och lyx :)
Så med bättre förutsättningar och mycket mer kunskap njuter jag nu till fullo!
Så här såg huset ut 2012

Nu ska jag nog röra mig utåt obygderna för dom mindre åarna, eller om jag bara tar det lugnt där jag är idag :)

(Spana gärna in min instagram andreasadiels)

Andreas

Nu är jag tillbaka!

Har haft en liten paus i fisket och istället varit social samtidigt som jag förberett inför resan norrut. Dom 50 första milen är gjorda! Befinner mig uppe i Älvdalen som  dom allra flesta känner till nu för tiden.

Resan gick bra och allt jag lastade på bilen är kvar, det va nära att kajaken fick lämnas hemma men lite justeringar hjälpte. Hur ska jag annars kunna ta mig upp för tjeggelvas och vidare upp till falehaure, alla jokkar som rinner ut i akkajaure osv....

Men det tar vi sedan, nu är jag i Älvdalen som sagt! Kom upp vid tre snåret och fick köpt fiskekort och proviant, åkte sedan vidare till en av många beprövade platser. Det kläckte baetis och vakade friskt, ingen tid att vila här inte! Kläckningen avtog lagom till när jag fått iordning allt men en liten terapi harr han jag få innan ytan åter var blank! Det är lite tidigt för kvällskläckningar så jag har mest vilat upp mig inför morgondagen.

Hem ljuva hem :)

Lyckades få med mitt finger på bägge bilderna!

(Spana gärna in min instagram andreasadiels)

Andreas

Primetime

För en gång skull släpper man kustspöna för att greppa de lite lättare stängerna. Vi smyger längs stränder vid sjö och å för att spana efter vakande fisk. Nu är det hög tid och bland det roligaste fisket som finns står för dörren. Vår största dagslända ephemera vulgata och danica kläcker i stor mängd vid vissa vatten. Fisken verkligen älskar dessa stora munsbitar och tappar ofta sans och balans under denna hektiska och relativt korta period.

Flytlina, lång nylontafs och en kläckare som plogas hem i ytfilmen funkar oftast mycket bra. Dock kan fisken va rejält selektiv på vissa faser av kläckstadiet emellanåt. Därför behövs både nymf,kläckare,spinner(dun)och spent(slutfasen med utslagna vingar). Ut och jaga regnbåge och öring vid något av våra kortvatten för det är ett fantastiskt kul fiske och påslagen är ofta plågsamt brutala.

Det Finns många fina vatten för detta spännande fiske runt Gbg med omnejd.ex Kullsjön, Abborsjön(risveden), Lilla Lövsjön(gråbo) mm.

Hälsningar Peter Alexandersson

Denna utrustning använder sig Peter av när han fiskar regnbåge:

Spö: Scott Radian 9ft #5

Rulle: Lamson Force SL 2

Fluglina: Scientific Anglers Mastery MPX WF5

Tafsar: Freshwater H2O - 9 fot (2-pack)

Tafsmaterial: Climax H2O Trout - 30m

Flytmedel: Gherkes Gink

Väska: Simms Waypoints Hippack Small (4 liter)

Jacka: Simms Kinetic Jacket

Vadare: Simms G3 Guide Stockingfoot

Civilisationen

Igår kväll kom jag åter till min älskade folkabuss! Det var lite ovant att sova i en säng igen och tankarna snurrade rätt mycket om hur samhället fungerar samt så funderade jag på varför batteriet var tömt i bilen, det som driver kylen mm. Men efter att pratat med Mathias idag kan det vara att han inte fått stängt kylen riktigt efter sista gången han såg till bettan, får hoppas att det bara var så annars har räknat fel någonstans i energiförbrukningen :)

Jag vill tacka Mathias och Mia för att dom har sett över bettan under mina två veckor till skogs!

Vill också tacka kamrat Dennis som kom upp ännu en gång i tisdags, han hade med sig en massa godsaker och fick självklart nattplats. Så igår morse rev vi lägret och begav oss till sjö X, tänker inte säga något mer än att den ligger i Västra Götaland. Enligt säkra källor så finns det bara stor öring där!

Dennis var tvungen att åka och jobba några timmar men jag nötte på, det kläckte lite vulgator och vakade lite då och då. Jag hade några hugg men lyckades inte kroka något, senare kom Dennis upp igen och även Mathias med sin bror och far. Mathias lyckas få på en stor öring ganska omgående som tyvärr sliter sig, jag såg det på nära håll och det var lätt en 2kilos klump!!
Några hugg till har jag men ingen får upp något, stor fisk är svår att lura men vad spännande när man vet att det är riktiga klumpar som går i sjön!

Nu väntar några dagar med pyssel och fixande innan jag åker norrut nästa vecka, första målet blir Älvdalen i vanlig ordning.

Fridens liljor
Andreas (Spana gärna in min instagram andreasadiels)

Gäddkväll!

Vi fick en fin liten rapport från vår team-fiskare Tim idag. Han hade tydligen varit ute och fiskat gädda igår:
Var ute i ringen en kort sväng. Blev en intensiv huggperiod framåt kvällen. Ytligt fiskeade bucktailstreamers gav 2 bättre fiskar och någon mindre. Härlig omväxling mot kusten.

13 dygn i skogen

Idag är sista hela dagen här vid sjön, inte utan att jag blir lite vemodig. Det har varit en mycket lärorik tid och jag tror att alla verkligen skulle må bra av en liten skogspaus ibland. För min del är det en perfekt chans att slipa kunskaperna innan dom kommande fjällvandringarna, prova nya mat att ha med sig, prova utrustningen lite extra. Sen är det både det psykiska och fysiska, klarar jag mig på den här maten? Hur klarar jag att vara själv större delen av tiden?

Här är det så att skulle något hända så ringer jag och blir hämtad, riktigt så kommer det inte vara sedan så det gäller att känna sig själv och veta sina begränsningar. Som ni har förstått handlar min resa om mer än bara flugfiske, även om det är den röda tråden.

Det handlar mer om att hitta ro lite utanför ekorrhjulets eviga snurrande, just det här livet håller inte för evigt men en skön paus som kommer leda till något nytt spännande. Man lever bara en gång!

Några bilder från igår kväll då dom flesta satt och kollade tv :)

Nu börjar snart dom dagliga vulgata kläckningarna!

Roliga tider!

Även om kläckningarna är svaga än så länge har den större fisken börjat kika upp mot ytan, rejäla vak som får en att trilla ur ringen nästan. Hoppas på en stor kläckning ikväll då jäfflar!

På onsdag ska jag till sjö-X en bortglömd sjö som håller riktigt stor öring, det finns i den här sjön med men efter 14dagar är det dags att se sig omkring. Trots att det är bästa tiden nu så är det dags att röra på sig.

Sen till helgen är det paus, nya vadare och så ska min systerson döpas på söndag. Att det alltid ska komma en massa i vägen för fisket :)

Ephemera Vulgata

Vad jag använder som imitationer:

Ganska basic flugor gjorda på relativt ljusa kroppar som jag sedan målar efter hur sländorna ser ut i sjön. Om jag kommer ihåg tuschpennorna!

Phryganea Grandis

För det mesta imiterar jag denna insekt med Goddard Caddis som stripats hem i ytan. Näst intill osänkbar men man får ha rätt grov tafs för att inte få den tvinnad.

Och en liten fiskbild, tagen på just Goddard Caddis

Barn & ungdsomsdag på Hönö

Vår barn och ungdomsdag i lördags blev väldigt lyckad. Trots regn, blåst och kyla dök ca 15 barn och ungdomar upp på Hönö för att prova på olika fiskemetoder.
Efter en snabb introduktion på morgonen var det full aktivitet hela dagen. Barnen kunde prova på spinnfiske, bottenmete, flötmete och flugfiske. Det var väldigt kul att se att så många provade de olika metoderna och vi tror att intresset för sportfiske ökade hos flertalet. Även en hel del föräldrar provade på fiske för första gången.
Vi vill tacka alla deltagare och ledare för att ni gjorde dagen till en succé!
Håll ögonen öppna på vår hemsida eller facebooksida för liknande aktiviteter i framtiden.

Sakta går det

Trots den isande vinden har det kläckt lite vulgator idag, har även sett fler grandis kläcka än tidigare. Har fiskat en hel del idag men med magert resultat, va runt nästan hela sjön med flytringen för att hitta första bättre fisken. Såklart stod den imellan två öar precis vid lägret när jag kom tillbaka och den tog dom få vulgator som kläckte! Fick ställt mig i position och lagt ut min fluga som drev sakta utåt, efter ett tag kom en riktig vulgata och den flöt förbi min med en mycket högre hastighet. Plums så ser jag hela sidan på en riktigt gul och fin öring på uppskattningsvis kilot. Det var den riktiga sländan den tog, en meter från min.

Den visa inget som helst intresse för mina imitationer...för grov tafs och fel hastighet på flugan gissar jag på. Sedan gjorde han inget mer vak men det var skönt att se att dom börjar vakna till liv!

Morgondagen kan bli spännande! Om inte annat så är det veckans bästa dag :)

Solen tittade tillomed fram några sekunder!

Mellandag

Idag har det varit en trög dag på fiskefronten, det har kläckt både vulgator och mindre dagsländor men bortsett från några enstaka vak har det varit dött! Vinden har piskat på bra så den är väl boven. Sen har det inte varit så effektivt fiske för min del utan mest en trevlig social lördag :)

Imorgon har dom sagt likadant väder iaf fram till eftermiddagen sen skulle det spricka upp. Det kan vara då det exploderar...och fisken har hunnit se sländorna i några dagar innan så att dom har ställt in sig på dom. Lite önsketänkande men blir det inte imorrn så blir det på måndag!

Nu är det dags att krypa ner i sovsäcken och lyssna på dom få regndropparna som faller på tältet.

Lågtryck

Har besök av Mathias och hans far Göran, Mathias fiskar jag eldar och Göran blåser upp en flytring. Det ryker om sjön då den är mycket varmare än allt annat, tror inte att det kommer så mycket vulgator idag men jag hoppas att jag har fel!

Hålla värmen vid elden är nog dagens tema.

En grandis från igår.

Andreas (För fler bilder, spana in min instagram andreasadiels)

Och på det nionde dygnet!

Nu börjar det :)

Sketfiske!
Andreas (för fler bilder, spana in min instagram andreasadiels)

Ledande sportfiske- och äventyrsbutik. Butiker i Göteborg, Skövde och på nätet. Här kommer vi blogga om massvis med roligt som kretsar kring fiske!