>

Simon tipsar om utrustning - jerkbait

Snart drar fisket efter gädda igång ordentligt, det så kallade höstfisket nalkas! Visst att det kanske inte är dom största gäddorna på året men hösten brukar ge riktigt bra utdelning på gäddor. Det finns mängder av sätt att charma dessa predatorfiskar; trolling, spinnfiske, mete m.m men jag personligen föredrar jerkbaitfisket efter höstgäddan. Och jerkbait fisket är ju lite speciellt.. Man kan inte riktigt använda vilken utrustning som helst utan oftast måste man tyvärr köpa en helt ny utrustning som lämpar sig för jerkbaits. Själva tanken med en jerkbait utrustning är att du ska ha ett kort men riktigt styvt spö med kastvikter vanligtvis upp mot 150gr så du kan kasta iväg riktigt feta beten. Rullen behöver vara en kraftig och gedigen historia som pallar av att kasta så tunga beten som man ibland vill göra. Så idag tänkte jag skriva om lite olika alternativ i olika prisklasser.
 
Spö: Som jag tidigare nämnde så vill man ha en kort spö delvis för att behålla styvheten i klingan men även för att man inte skall piska med spötoppen allt för mycket i vatten ytan när man "jerkar". Det finns mängder med olika kastvikter på jerkbaitspön men det absolut vanligaste är nog ett spö upp till 150gr (vet man däremot att man aldrig kommer använda jerkbaits över t.ex 60gr så finns det mer optimala jerkspön för dessa kastvikter).
 
Värsting: BFT Bandit 6,6' -160gr. Detta är Rolls Roycen när det kommer till jerkspön. Vilken inbiten jerkbaitfiskare kan nog dela min uppfattning där. Spöt ligger i runda slänger runt 1600-1800:- och kommer finnas i vår butik nu i höst. Är du villig att lägga en liten peng på spö så är detta absolut något du ska överväga.
 
Fynd: Sportex Opal Jerk 6,6' 150-190gr (klicka här för mer info). Sportex är kända för att göra riktigt bra klingor och det stämmer även in på detta spö. En riktig mattpiskare om man vill kalla det så :) När man köper detta spö så finns det två olika längder på handtaget man kan välja: 38 samt 45cm. Jag rekommenderar att man väljer 45 cm handtaget då det underlättar när man ska "jerka". En riktigt stor fördel med Sportex gentemot andra fabrikat är att dom har 10 års garanti vilket är riktigt schysst om du frågar mig! Ordinarie priset på detta spö ligger på 1799 med ett 45cm handtag men vi har en kampanj på vår hemsida just nu där det enbart ligger på 1299:- nu!
 
 
 
 
Rulle: Här gäller det att man väljer en något som klarar av tunga saker. Det allra vanligaste att folk använder sig utav är så kallade rundprofilsrullar men det finns en hel del som väljer att använda lågprofilsrullar då de ligger lite bättre i handen. Jag personligen föredrar en rundprofil men ser inget problem i att använda en lågprofil.

Värsting: Ambassadeur Predator 5601C (klicka här för mer info). Här snackar vi rulle! Predator rullen är en riktigt robust historia som klarar av de allra tyngsta jerkbaitsen och har broms nog för att bända upp de absolut största gäddorna. Den har även en hög utväxling vilket jag föredrar! Prislappen ligger ordinarie på 2899:- men vi säljer den just nu för 1995:-

Fynd: Ambassadeur 5001C TGC (klicka här för mer info). Något mindre rulle än Predatorn ovan men fungerar fortfarande för jerkfisket. Detta kanske inte riktigt är en rulle som är gjord för det allra tuffaste jerkfisket men det fungerar utan problem för jerkbaits mellan 100-150gr! Så vill du ha en schysst jerkrulle men inte lägga ner en förmögenhet på den så borde denna räknas med i alternativen! Ordinarie kostar rullen 1949:- men vi säljer den just nu för 1199:-
 
 
 
 
Lina: När det kommer till jerkbaitfiske så använder man flätad lina och gärna en tjock sådan. Anledningen till att du vill ha en tjock flätlina är delvis för att man har väldigt tunga beten som kan bli för påfrestande för tunnare flätlinor samt att det ofta blir väldigt explosiva hugg när man jerkbaitar, så det är lättare att göra mothugg!
 
Linan jag framförallt rekommenderar är Climax Touch 8 Braid - 0,25mm med en brottstyrka upp till 24kg (klicka här för mer info). Det är en rundflätlina som är ny för 2012. Jag har testat och jerkbaita med den och man har konstant bra kontakt med betet, grymt att göra mothugg med samt att den är långkastande. Den perfekta linan helt enkelt :) Linan kostar 229:- för 135meter på vår hemsida
 
 
 
Tafsar: Detta med tafsar är väldigt svårt att säga vad som är bäst. Jag personligen föredrar att använda fluorocarbon (ungefär 1,5m lång tafs) men jag vet massvis med folk som föredrar wire m.m. Jag brukar köpa 0,90mm flurocarbonmaterial sen gör jag mina egna tafsar (blir väldigt mycket billigare så). Sen är det bara att köpa ett beteslås man tycker är schysst samt ett lekande att knyta fast i bakdelen av tafsen (om man inte väljer att antingen skarva ihop tafsen med huvudlinan eller att man öglar huvudlinan samt tafsen och sen fäster dom i varandra). Som ni märker finns det massa sätt att göra på men det finns inget som direkt är fel! Det är bara att testa er fram :)
 

Kommentarer
Katten

Grym é du Simon, slinker nog in i butiken i dagarna och köper på mig lite gottigheter!

Tills vidare, ha d gött!



2012-08-22 @ 11:09:56



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?