>

Årets första regnbågsfiske!

I helgen åkte jag och två goda vänner upp till Hökensås för att testa på årets första regnbågsfiske. Hökensås har blivit lite av ett "hemvatten" för mig då det är en destination jag beger mig till ett flertal gånger varje höst. Denna turen tog jag med mig två kompisar som ej är speciellt kunniga sportfiskare varav att den ena knappt hållt i ett fiskespö tidigare. Hela tanken var att komma iväg med mina vänner och ha en väldigt trevlig helg och att jag skulle se till att båda fick iaf en fisk var.
 
Vi börjar fiska på lördag morgon och beger oss till en sjö som heter Björnsjön. Ena kamraten, Nikolaos står och kastar med spinnaren från en utav bryggorna och sköter sig själv medans jag står och instruerar min andra vän, Tim hur man kastar med haspelspö. Vi fiskar på i ungefär två timmar utan någon som helst aktivitet i sjön. Jag går till bilen för att hämta en vattenflaska och tänker då passa på att titta hur djup sjön är på anslagstavlan som finns vid parkeringen. Jag möts av texten på en utav lapparna "BJÖRNSJÖN ÄR STÄNGD PGA AV FISKELÖSS. DVS DET SÄTTS EJ I NÅGON FISK I DENNA SJÖ". Jaha, nu har vi alltså lagt två timmar i onödan på denna sjö men som tur var blev det inte några sura miner utan att vi skrattade åt hur korkade vi kände oss. Därefter begav vi oss till Sänksjön där jag för övrigt tagit mitt personbästa på regnbåge som var 4,4kg. Efter några timmarsfiskande och enbart en fisk landad i vårt sällskap bestämde jag mig för att rigga upp varsitt bottenmete med Powerbait till mina kamrater så att det skulle hända lite i deras spön. Nästan direkt började det hända grejer och jag fick springa som en tok fram och tillbaka mellan mina vänner för att hjälpa dem landa fiskarna, kroka av, ta en bild och sen rensa fisken om vi skulle behålla den.
 
Nikolaos med dagens första regnbåge!
 
 
Supernöjd Tim med hans livs första regnbåge!
 
 
Summa summarum lyckades båda mina vänner fånga två fiskar vadera och även den lilla guiden som mesta dels av dagen fick springa runt och hjälpa sina kamrater, lyckades fånga en fisk. Nu var det tyvärr ingen större storlek på fiskarna men båda polarna var riktigt nöjda med helgen och det var ju faktiskt mitt mål. Vi har redan börjat planera in nästa resa upp till vackra Hökensås...
 
 
Och även lilla jag lyckades lura upp en regnbåge.
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?