>

Tellis funderar - del 4

Nu är man hemma igen efter en spännande och rolig helg i Norge. Jag har träffat en massa gamla vänner och även skaffat nya, lika nördiga på kastning som en själv. Det har varit oerhört trevligt och vi alla som var där hade det minst sagt roligt med många skratt.

Ser vi till tävlingen hade kastarna det tufft under fredagen med mycket regn och tung luft men hög luftfuktighet.
Med dessa förhållanden var det många bra resultat som uppnåddes!

Mina egna prestationer under lördagens speytävlingar var väl sisådär...
Mitt längsta kast i 15´spey blev 45m på högern vilket jag är ganska nöjd med, vänstern kom inte högre än 38,5m vilket jag tyckte var mycket konstigt. Alla, inkl mig själv, tyckte att väsnterkasten gick längre och att det allmänt var bättre fart på den sidan. Och med medvind på vänster tycker jag det oerhört konstigt att det inte blev längre..
Det känns nästan som att de missade de längsta på min vänster då jag såg att linan passerade +40 markeringen på banan! Men men, det hade inte hjälpt mig upp i finalen men givit mig en bättre placering.
Nu kom jag på 11e plats bland 22 deltagare som kom i mål, 4st kastare blev utan resultat (totalt 26st ifrån start)
Det var en ganska tuff sidvind och det var en hel del kast som blåste utanför.

I 18´klassen stämde det inte alls för dagen och det kändes inte bra.
Jag började med att trassla skjutlinan två gånger i spötoppen och sedan lade jag 7-8kast som gick över banan (underkänt), två utav dessa kast var en stabil bit över 50 meter men vad gör det om det inte blir godkänt.
Jag fick mer eller mindre bara till ett kast och det var det sista när jag hade 6 sekunder kvar, ett kast på 48meter som i alla fall blev godkänt.

Att se skottarna och irländarna glänsa var helt otroligt, så jädra snygga kast som hela tiden seglade över 55 meter och upp i mot 59m som längst! Även norrmannen Eirik Hernes Larsen hade en imponerande teknik med kast upp emot 58,5m i finalen.

Nu sitter jag och skissar på att eventuellt arrangera en speytävling i oktober här i Göteborg, då även med enhands spey!

Mvh Tellis
www.tellis-flugfiske.se

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?