>

Höstens sköna lunk



En talande bild för hösten tycker jag. Sommaren symboliserad i den försvinnande solen till höger och vinterns stundande kyla & mörker som faller in från den vänstra kanten. Hösten är en fantastiskt vacker årstid men det som gör den till en personlig favorit för mig är tempot. På våren så startar säsongen på västkusten 1 April med havsöringen, därefter så kommer ångestens månad maj. Då kulminerar gäddfisket (då främst för dom som fiskar popperfluga), vi har den ständigt hägrande maj-laxen, de stora dagsländekläckningarna. Allt exploderar på en gång! När man står i öringströmmen och ingen fisk vakar, man ser inga sländor så tänker man - fan, jag skulle åkt ut på kusten, det är säkert perfekta förhållanden - Väl där så kan man ge sig den på att man får ett sms om blank majlax som visar sig i älven. Jobbar man dessutom i butik så haglar rapporterna in och man stampar som en pinknödig hund bakom diskarna i en salig blandning av ångest och iver.

Så passa på att insupa höstlunkets charm. Inga grillfester, badstränder eller uteserveringar som pockar på din uppmärksamhet. Bara härligt ödsliga fiskeplatser och fisket, fisket är riktigt bra!

Kommentarer
Anders"Kingen"

Nu är den bästa tiden för fiske helt klart. Nu kör jag på tills det blir för kallt om mina likstela fingrar. Hade man haft lite blodsirkulation så hade man fiskat hela året. Och ja, jag har testat med handskar, handvärmare odyl.



2010-10-26 @ 19:22:39



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?