>

Årets sista kast....

....känns just nu otroligt långt borta. Hägrar gör istället årets första och inte minst signalen på att havsöringsfisket kommer igång. På EL-GE Sportfiske i Göteborg är startskottet alltid en mini-mässa i butiken den sista helgen innan premiären. I år är det den 25-26:e mars. Kolla in www.el-ge.se för mer information om mängder av erbjudanden och några av de bästa havsöringsproffsen finns på plats. Förra året började för egen del rent tragikomiskt. På öringpremiären lyckades jag bryta ett ben i handen. Bet ihop ett par timmar och lyckades faktiskt landa några små öringar med bultande näve. Därefter blev det akuten i ett par timmar och gipsning. Herr öring undkom således ett par veckor innan revanschen kunde konstateras. Vad som slår mig varje år när det gäller öringpremiären på västkusten, är den folkstorm, den armé av upphetsade sportfiskare som de närmsta veckorna efter den 1:e april, kucklar runt hej vilt längsmed var enda kvadratcentimeter av kusten som finns. Premiärhetsen är ett djupt rotat begrepp inom många sportfiskare. Jag är säkerligen inte bättre. Trots allt har man ju vandrat i någon sorts konstant vinterkoma, en sorts psykos, under hela vintern i väntan på just det magiska datumet 2011-04-01. Men, jag brukar sansa mig de kommande dagarna och veckorna. Någon enstaka tur, men för mig är havsöringsfisket något som mer hör maj och juni till. Juli är lite vila, om än nattfisket kan vara grymt bra, för att sedan komma igång i augusti igen.



Men i år sker faktiskt min fiskepremiär på helt annat håll. Det vankas fiske, vin, god mat och vacker natur i Kalifornien för egen del. Pinot Noir och stribara regnbågar, luktar inte alls illa. Skall bara se till att hålla gipset borta denna säsong.

Vi hörs i april!

Mr. Webb.

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?