>

Vissa är gjort utav ett annat virke...



Plats: Avlägsen by i Senegall, Afrika.
Vissa är gjort utav ett annat virke...
Här hade min guide Anso endast en motor på axeln, dagen innan hade han både motor och bensindunk. När tidvaddnet var lågt, så var våran båt helt strandsatt i leran i det Mangrove klädda flod deltat. Det fanns inget vatten vid båtplatsen bara lera. Vi två resenärer försökte putta ut båten genom leran mot huvudfåran i strömmen. gick knappt att rubba.  trä och extremt tung. Anso (han på bilden) sa till mig och den andra killen att gå tillbaka till campen, vi kunde inte tillföra något. Efter en halvtimme kom han tillbaka och sa "Now we caaan goo"" han flyttade denna flera hundra kilo tunga båt med motor på genom leran barfota i träsket...ungefär 6-7 meter.
när man ser Anso hålla motorn på huvudet och le, och posera då jag frågår snabbt om jag kan få ta en bild, så inser man den osannolika styrkan. Denna Motor har han burit upp från en taskig lerväg ner mot mangroven barfota, jag hade knappt g...ått den lilla vägen ner till vattnet barfota. Han verkade totalt oberörd, och stannade och småpratade lite med motorn på axeln......med en fysik som varje västerländsk gym nörd önskar. Ett hårt jobb med fiske. Och mat bestånede av fisk, ris och kyckling och onekligen hyffsade gener.

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?