>

Peter rapporterar från grymt abborrfiske!

Så var äntligen vintern här och med den isarna. Den första isen är något alldeles speciellt, känns smått surrealistiskt att vandra över den första kärnisen. Vi kommer säkerligen att komma in med många rapporter från isarna under veckan och först i raden med rapport är fiskeprofilen Peter Alexandersson som vittnar om att abborren är på hugget! Läs utdrag från hans mail och se bifogade bilder nedan:

"Hej pojkar!

Nu är det läge att dra ut pulkan med ismeteprylarna! Jag fiskade en av regionens grymma "borresjöar" med till synes gott resultat. Små livliga sutare på ca 10 cm är ett kanonbete för all rovfisk! Över 20 "fäll" (napp) räknade vi in denna dag på 4 timmars fiske.

/Peter "



Kommentarer
Joakim

Fina borrar! Får man fråga vart du hittade denna fina isen? Synd att de inte fick gå tillbaka friska.



2012-02-06 @ 10:55:30
El-GE Emil

Kom gärna förbi butiken så ska du få med dig lite tips på spännande abborrsjöar av oss. Peter specificerade inte vilka som var hans favorit sjöar för abborren utan där får man nog utforska lite själv :) Att ta upp några matfiskar ser jag personligen som något verkligt naturligt när man bedriver sportfiske så länge beståndet klarar av beskattningen. Tål det inte den belastningen så ska man nog snarare fråga sig om man ska fiska där alls.



2012-02-08 @ 10:12:00
Alexander Alsbäck

Hur ställer ni er som seriös sportfiskebutik till att publicera ett fiske med ungefär 20 st bonkade kilosborrar? otroligt pinsamt och amatörmässigt handlande. Men visst, är man amatör så vet man kanske inte bättre. Det är sånt här som får våra sjöar att bli sämre och sämre år efter år. Rådasjön är nog det mest klockrena exemplet som var en av sveriges bästa gössjöar för ett gäng år sedan, varför är den inte det nu? svaret är enkelt, för högt fisketryck och för stort uttag. Nu är det dags för sportfiskarna att vakna för att förvalta de fina göteborgssjöar vi har. Inför fångstkvoter och maxi samt minimimått. Matfiskar skall man absolut få ta upp då och då. Sunt förnuft kommer man långt med men det är inget som präglar det här fisket tyvärr.



2012-02-15 @ 16:52:35
EL-GE Emil

Hej Alexander!

Det framgick aldrig i mailet som blogginlägget hänvisar till hur många fiskar man tagit med sig hem utan enbart de 6-8 fiskarna man ser på bilden. Dilemmat med just abborren i våra sjöar är att det väldigt sällan är några fångstbegränsningar på dem. Jag håller med dig till 100%, 20st kilosfiskar på 2 fiskare är ett väldigt högt uttag ur en sjö oavsett storlek. Men i dagsläget så är det upp till varje enskild fiskare att göra en bedömning kring vad man anser rimligt. Personligen brukar jag rekommendera att man tar upp ett par matfiskar och nöjer sig med det, och detta är något som jag vet att mina kollegor i butiken delar uppfattning med mig. Gällande vårt val att publicera så anser jag och mina kollegor inte att det är något "moraliskt dilemma" att man tar upp 6-8 matfiskar under en dags abborrfiske och det är just detta vi publicerat. 20 klubbade fiskar är inte något som nått våra öron förrän ditt inlägg nådde oss här i bloggen. Skulle så vara fallet kan vi givetvis inte ställa oss bakom detta.// Emil



Blogg: http://elgesportfiske.blogg.se/
2012-02-16 @ 11:56:35
Mika Matkaniemi

Om man har ett bra fiske oavsett art bör man begränsa sin fångst.

Blev bestört när jag såg pulkan med 10-15 stora, romstinna honor. Största fisk vägde med all säkerhet närmare 2 kg! Jämförelsevis kunde det ha legat 10-15 göshonor mellan 4 och 7kg. Hade det varit OK? Knappast!

Jag tävlar en del i pimpel och är inte helt nöjd med att all fisk tas upp. Då jag vet att storborrarna är viktiga i sjön släpper jag all fisk runt kilot och över, oavsett tävling. Har slagit ihjäl en abborre över kilot under tävling, mådde pyton i flera veckor. Har sedan kompenserat mitt dåliga samvete med att flera storborrar simmat tillbaka trots tävling, varav den största på 1,2-1,4kg.

Med vetskapen om att det finns sk specimenhunters som slaktar all fisk under riktat fiske gör ju ens egna insatser nästan bara nytta för ens eget samvete.



Det allvarliga rent moraliskt är att fiskaren tydligen är en profil i sportfiskekretsar.

Till saken hör att i blogginlägget var det 2 fiskare som delade 6-8 fiskar. Fisket som Alexander beskriver var några dagar senare, 1 fiskare, 10-15 fiskar. Det är inte bara "några" matfiskar, rent rovfiske enligt mig.



2012-02-19 @ 17:23:38
Stefan/El-Ge

Hallå Mika.



Jaha det råder tydligen lite förvirring här men det vi kommenterade var givetvis det blogginlägget vi hade gjort. Vi förstod det som att det var detta som Alexander var kritisk till. Vad som skett vid ett senare fiske vet vi faktiskt inte.

Även om det känns som att det blivit lite fel med just det här fallet så är det ett viktigt ämne. Det moraliska dilemmat med sportfisket har jag ägnat mycket tid åt både som sportfiskare och till råga på allt en sportfiskare som försörjer sig på sportfisket. Det är ett ämne som jag tycker att alla sportfiskare skall reflektera över. Man kan hårddra detta väldigt långt men det viktiga är enligt mig att verkligen tänka efter och sedan hitta den nivå som man kan försvara för sig själv och inför andra. Jag tror att mycket av de värsta avarter man ser beror på okunskap och att människor inte tänker efter. Detta har jag gjort och jag kan leva med min moral och försvara den med ett gott samvete. Och i min "moral" ryms matfiskar emellanåt och detta från vatten där bestånden tål detta.

Men jag är optimistisk och tror faktiska att vi kan få till ett mycket vettigare "utnyttjande" av våra gemensamma resurser. En kombination av restriktioner och information/utbildning har gjort underverk för havsöringen på västkusten. Nu får man bara se till att det inte stannar vid "lax artade" fiskar...



2012-02-19 @ 20:17:11
Daniel Andersson

kan man inte bara fiska för sportens skull och släppa tillbaka all stor fisk. På det sättet så kan man själv eller någon annan fånga denna stora fisk i framtiden. Ska du ha mat så sälgs det på affären. Jag har fiskat mycket efter abborre och gädda på isen och enligt mitt tycke skall man alltid sätta tillbaks stora fiskar, för dom har bra gener och det kan föra till nya stora fiskar i detta/dessa vatten.



2012-02-22 @ 20:16:16



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?