>

1 April - Simon

Som man har gått och längtat. Jag har inte rört mina fiskeutrustningar sedan november månad. Under hela vintern har det kommit in kunder som köpt diverse saker för isfisket och undrar hur fisket går för mig... Jag hade inga som helst planer på att åka ut och pimpla, allt fokus låg på 1 april och havsöringens återkomst.
 
Bara några timmar innan det var dags att lägga sig inför Dagen D, plockade jag fram min kära utrustning och dammade av den med omsorg. Rullen kändes bra, spöringarna såg perfekta ut, inget rost i draglådan och till min förvåning hittade jag samtliga kläder jag använder mig av när jag fiskar på ett kick (jag har en förmåga att "gömma" mina fiskekläder vanligtvis..).
 
 
Tanken från början var att jag skulle ta premiären med min kollega Jonathan men han drog sig ur bara två dagar innan det var dags. Jag hamnade i något man kan kalla "panik". Jag hade ingen att fiska med? Ni som känner mig är nog medvetna om att jag varken har körkort eller bil vilket begränsar mig väldigt mycket vid fiske då bussar/tåg kan vara väldigt omständiga att ta sig till fiskeplatser. Tillslut fick jag tag i min käre kusin, Victor som ställde upp att slå mig följe i jakt på havets silver. Däremot skulle Victor spela en fotbollsmatch klockan 11.00 på premiärdagen så jag fick helt enkelt rätta mig tidsmässigt efter honom. Det slutade med att vi åkte till Tjolöholms slott och vi var på plats runt 14.00. Vi slänger på oss våra vadare och riggar upp våra utrustningar. Pulsen börjar stiga när vi går ner mot vattnet men till min fasa möts vi av is.. Från strandkanten och utåt var det ca. 40 meter is vilket gjorde det ofiskbart. Vi beslöt oss att traska längst vikarna kring slottet i hopp om att hitta isfritt vatten. Det tog inte så lång tid tills vi lyckades med det.
 
 
När vi går längs det isfria vattnet stöter vi på flera personer som står och fiskar och det är inga glada miner där inte. Vi passerar tre grabbar som sitter och solar sig medans deras utrustningar får vila. En av killarna säger åt oss att vi kan ta deras plats då dom gett upp. Detta kändes ju inte speciellt hett må jag säga.
 
 
Vi fiskar i ca. 4 timmar utan att varken se eller känna någon fisk. Vi testade med bombarda, skeddrag, kustwobblers.. Vi metade till och med med räka men inget verkade intressant för öringen denna dag så vi beslöt oss för att bege oss hemåt och ladda inför nästa pass. Men fint väder, det var det allt! :)
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?