>

Ceviche

Cevichen har sitt ursprung från Peru.
Kan göras på många olika sätt. Fisken tillagas inte utan äts rå.
 
Denna chevicen är en av mina absoluta favoriter. Fräsch, lite het och fantastiskt god.
Måttangivelserna nedan räcker som förrätt till 4 personer.
 
300-400 gram vit fast fisk.  (För att vara på den säkra sidan är det bra om fisken varit fryst)
1/2 kg skalade räkor (kokta)
1 mango
1 och en halv avocado
1 liten rödlök, finhackad
1 röd chilifrukt, finhackad
2 st lime
2-3 msk olivolja 
ca 1 dl finhackad koriander.
salt
peppar
 
 
Skär fisken i lagom stora munsbitar. Själv brukar jag använda hälleflundra. Havskatt går lika bra. Torsk funkar också.
Ju fastare kött på fisken ju bättre tycker jag personligen. 
 
Skär mango och avocado i tärningar. Lägg i en skål. Hacka lök, chilifrukten och koriander och häll i skålen. Häll på olivoljan och salta och peppra efter smak. Blanda samman. Lägg i de skalade räkorna. Pressa limen i en annan skål och lägg i fiskbitarna. Rör runt och låt stå max i en minut. Häll sedan över fisken och marinaden till de andra ingredienserna. Blanda allt försiktigt.
 
Skall det serveras till förrätt blir det fint att servera i glas. 
 
 
Den här rätten är lite som ett gift för mig. Gudagott!
Limen gör att fisken får en tillagad konsistens. Men låt den inte ligga mer än 1 minut i marinaden för då blir den som "överkokt".
 
Petra
 
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?