>

Forshaga 13 okt

Som jag tidigare skrev i mitt blogginlägg om Mörrum så var tanken att det skulle vara slutet på laxsäsongen 2013. När jag minnst anade det fick jag en snilleblixt. Forshagaforsen har öppet tom 15/10 och innan jag visste ordet av var jag och 3 kamrater bokade på zon 2. Övernattning planerades, stuga vs. kåta... Valet blev enkelt och efter en resa på 3,5 timmar var vi på lördagskvällen framme vid campingen för att slå upp kåtan. Väl inne tände vi en brasa och hade riktig kvalitétstid med grillad korv och några goda ale.
Mattias, Micke och Olle vid grillen.
 
Natten var kall men ändå mysig på något sätt. På morgonkvisten visade Micke att han var älst och tände en brasa till oss små. Medan vi väntade in ljuset riggade vi spön och åt frukost. Stämmningen var på topp och efter att ljuset hade gjort entré började vi lägga våra kast över älven. Jag och Mattias gick först och när vi kommit längst ner på sträckan signalerar Mattias fast fisk! En klarälvslax på ca 60 cm hade tagit hans fluga. Landningen gick bra och Mattias som aldrig tidigare fått någon insjölax var nöjd som ett barn med för mycket pengar i en godisbutik.
Efter detta fiskade vi på utan att varken känna eller se så mycket fisk. Vid lunch tog vi en paus och rev lägret. På vägen ut igen hade jag en god känsla och kläckte ur mig att någon kommer få fisk på första repan nu. När jag kommer till mittendelen på sträckan fiskar jag en liten grop där det tidigare visat sig fisk. Jag låter min fula orange fluga hänga lite vid gropen och då smäller det bara till. Laxen är rättså färgad och snäll och kan utan större dramatik landas. En arg klarälvslax på ca 75 cm fick luftas och sedan gå tillbaka.
Undertecknad med en lax som är på väg tillbaks.
 
Efter detta började vi känna oss rätt klara men vi gjorde några repor till. Mattias gick högst upp och slängde på en stor svart fluga. Just denna fluga svaldes efter en kort stund av en öring. Mattias drillade fisken fint och kunde sedan landa en välmatad öring på 68 cm. Efter detta gav vi oss och åkte den sega biten tillbaka till Göteborg.
Mattias med dagens sista fisk.
 
Vi hade två fantastiska avslutsdagar i Forshaga med härligt sällskap, mysigt boende, god mat och dryck och några fiskar på land.

Kommentarer
Lena i Skogen

Vilken härlig helg ni har haft! Det blir något att minnas i väntan på nästa säsong!



2013-10-14 @ 20:23:41
Mattias

Tack återigen för en trevlig helg och en fint skriven artikel=)



2013-10-15 @ 12:43:00



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?