>

Hökensås

Förra helgen drog jag och tre goda vänner till Hökensås för en trevlig fiskehelg. Då ingen av dessa tre vänner egentligen är några fiskefantaster blev det inget "hardcore-fiske" men jag tyckte det nötte på bra trots det kalla och regniga vädret. Första dagen var extremt trög och enbart en fisk lyckades landas av Markus. Resten av dagen hände inte ett skvatt... Vi såg några få vak men inga hugg där inte.. På kvällen spelade vi kort, käkade tacos och drack några välförtjänta öl.
 
På söndagen var det riktigt tråkigt väder. Kallt, blåsigt och regnigt var bara förnamnet. Vi tog en sovmorgon och städa i ordning stugan vi hyrt och var på plats att fiska vid 12.30. Helt ärligt var det samma historia här.. Ingen som helst aktivitet i vattnet och jag började bli oerhört frustrerad då jag tagit med mig mina vänner och faktiskt lovat ut "fiskegaranti" i Hökensås. Tillslut orkade jag inte med att vi inte fick någon fisk och jag visste att det fanns en burk med rosa PowerBait i en av mina väskor.. Blev att rigga ihop ett bottenmete med en liten enkelkrok som jag proppade på med 3st PowerBaits. Det tog inte lång tid innan första fisken satt på kroken... Då varken någon av mina kamrater Andreas eller Nikolaos hade fått någon regnbåge tidigare i deras liv roppade jag på Andreas och sa att han fick ta fisken. Efter någon minut var fisken på land och Andreas var nöjd, nu hade han fått en fisk. Fisken vägde förövrigt 1,2kg.
 
Jag slänger ut bottenmetet igen och efter dryga 10 minuter sitter det ännu en båge på kroken och då var det Nikolaos tur att få springa till mig och landa fisken. Nu var det bara min tur att få en fisk på kroken, då hade alla fått varsin under resan. Vi beslöt oss för att byta sjö, trots att vi fått två regnbågar under kort tid i sjön vi befann oss i. Väl vid den nya sjön var det svårt att hitta en bra plats att kasta ut metet då jag ej hade vadare eller gummistövlar på mig, men lyckades tillslut hitta en lucka bland alla träden. Jag lät metet ligga i ca. 1,5 timmar utan att något hände. Andreas hade gått och lagt sig för att sova i bilen och Nikolaos samt Markus tyckte det var dags att runda av och bege oss hem till Göteborg. Precis när jag skall packa ner mina grejer ser jag att min spända lina till betenmetet blev slak.. Och det vet vi väl vad det betyder? Japp, det var fisk på kroken. Det var en livlig regnbåge som rusade ett flertal gånger och hoppade upp för att visa sig flera gånger. Fisken vägde 1,5kg och det blev resans sista fisk. Nästa destination var McDonalds i Borås.
 
 
Nikolaos med hans livs första regnbåge!
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?