>

Oskars Highlights 2013

Ja nu börjar "mitt fiske" lida mot sitt slut. För mig som lax och havsöringsfiskare drar säsongen igång på allvar i och med havsöringspremiären 1 april här på västkusten. 1 oktober är det sedan stängt för fiske både i vårat hav och i de flesta laxälvar. Med andra ord har jag nu haft min säsong 2013. Jag tänkte bjuda er på höjdpunkterna från min säsong genom en bildkavalkad. Hoppas dessa bilder kan inspirera nu när hösten snart övergår i vinter.
 
I januari drog vi ett glatt gäng till Skåne för att fresta havsöring. För min del blev det 2 st öringar varav den största på 2,8 kg. Drömstart på säsongen!
 
 
 
I Mars var det dags att ha premiär för tvåhansfisket. Jag och Alex åkte till Emån och Emsfors sträckor. Där brottades vi med flertalet minusgrader men även varsin öring/lax som klev av.
 
 
1 April och havsöringspremiär! Som många upplevde så var fisket trögt och temperaturen var ingen hit för oss fiskare.
 
Fisket blev bättre och bättre och i april och början på maj fiskade jag flitigt med gott resultat.
 
 
I början på maj lade jag havsöringskäppen på hyllan och tog fram tvåhandsspöna för att försöka överlista den så svåra majlaxen. Turerna gick till Örekilsälven och Ätran utan större framgång. Inte heller i år lyckades jag landa en majlax.
 
I Juni satte laxfisket fart på allvar. En dålig start i de flesta vattn gjorde fisket trögt och jag fiskade på bra utan att landa lax under hela juni. En av mina vapendragare Danne lyckades dock dra en fin junilax!
 
 

I Juli lyckades jag äntligen landa mina första 2 laxar under ett lyckat pass i forshagaforsen.
 
 
El-Ge:s årliga orklatripp blev en trevlig tur där fisket tyvärr var trögt men gubbarna som var med gjorde hela resan. Vi hade en fantastisk vecka där vi även lyckaes landa 2 laxar!
 
 
Under augusti blev det några turer med ett par laxar i forshagaforsen. Men augusti är för mig förknippat med Grönland och även i år var jag på drömön och guidade ett par veckor med gott resultat.
 
 
Under september blev det fortsatta turer på laxen och jag lyckades i mitten på september ta min första ätranlax.
 
 
I slutet på september blev det en fin tur med Micke till Mörrumsån. Där tog jag årets fisk för min del. Efter mycket funderingar på om fisken var en hybrid eller öring säger expertisen havsöring. Och längden var ca 85-90cm
 
 
 
Nu är vi inne i oktober och vätternfisket från land har precis startad. Jag har lyckats få en fin lax men fler är i min kikare. Håll ögonen öppna här på bloggen för att se om jag lyckades!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Zeb

Och den röda mössan hänger med till 2014?



2013-11-01 @ 18:04:45
Oskar

Har tomten röd mössa till jul?
Ingen mössa, ingen fisk ;)



2013-11-05 @ 09:31:35



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?