>

Tropiskt fiske, en resedagbok för dummies

Hur många av oss flugfiskande skandinavier har inte drömt om salta dagar i tropiska länder i jakt på arter som inte påminner om något vi har hemma. Rusningar som får det att skrika i rullen och som får benen att vika sig.
Nu är vi inne i svensk vinter och för oss göteborgare innebär det slask, fuktig vind från havet och gråa dagar. Denna tid är som gjord för att boka en resa till varmare breddgrader. Jag var så trött så höst/vinter klimatet så när jag fick erbjudandet om att hälsa på en vän i Florida sista veckan i februari så var jag inte sen med att boka flygbiljett.
 
 
Min vän Alexander (ni vet han med de snabba brillorna) ska flytta till Florida och bo där i 2 månader. Drömläge, både för avkoppling och fiske.
      Så hur börjar man då förberedelserna för ett äventyr som detta? Jag kommer från en bakgrund där saltvattensfiske i tropikerna aldrig varit på kartan. Jag börjar alltså på ruta 1. Efter ett snack med Martin punkarn här på El-Ge kunde jag konstatera att lån av spön inte var några problem. Jag kommer ha med mig en klass 8 som allroundspö och en klass 10 för storviltet såsom Tarponer och stora baracudor. Att veta vilka grejer man ska ha med är väldigt svårt när man knappt vet vad det är man ska fiska på. Efter lite sökningar på nätet har vi fått fram att vårt fiske kommer riktas på redfish, bonefish, olika typer av jacks och med lite tur tarpon och baracuda.
      I helgen hade vi bindkväll hos Alex och efter mailkontakt med lokala guider var det en fluga som stack ut, closer minnow. Detta menade expertisen var den fluga som bör sitta på tafsen i 9 fall av 10. Massproduktionen började och under kvällen hann jag med 2 varianter i färgcombon tan/vit och vit/vit. 
 
 
      Så steg 1 är fixat, utrustning, flugor, flygbiljett. Innom kort kommer del 2 där jag grottar ner mig i flatsfiskets ädla konst och vilka detaljer som är värda att tänka på.
 
 
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?