>

Lärdomar, erfarenheter och nya sätt.

Dessa bistra tider för ofta med sig en hel del intresanta rövarhistorier och lärdomar.
Kunder kommer in med solbrända ansikten och förfrusna fingrar, förkylningar varvas med tropiska sjukdommar och en helt ny tarmflora. Det är ett privilegium att få lyssna till dessa och lära sig från de som tagit sig iväg till Skånekusten eller Belize. Alla kommer tillbaka och delar alltid något med oss.
En intresant sak jag precis hörde om var att det verkar vara stora mängder Havsöring i skåne nu, och dom biter gärna på flugan eller draget detta trots kallt och grummligt vatten. Det verkar ändå som att det rent procentuellt sätt bara plockas en liten del av de fiskar som simmar där. Någon hade satt en kamera framför sitt drag och kunnat konstatera att en mängd Havsöringar var framme och tittade på plåtbiten. Skulle han haft en upphängarfluga? var draget för stort? Jag hoppas att jag inom snarframtid får ta del utav en framgångssaga där någon "knäckt koden" det är just sådant som gör denna årstid så intresant, att höra hur folk lyckas ta sitt fiske till nästa nivå trots de bistra förhållanden som råder. Själv avslutade jag 2014 med att dagen innan och på nyårsafton slunga ut Gäddflugor i Indalsälven i nästintill stilla bakvatten helt utan fångst. Även två fångstlösa pass kan man lära sig utav.Lärdommen denna gång blev att ett vassskydd är önskvärt då man har fem meter is framför sig och vill kunna fiska hela vägen in till iskanten utan att fastna i kanten. Det kan vara svårt att lyfta en gäddfluga som sjunkit ner en meter djupt och ligger fem-sex meter ut i vattnet, då är det bra att kunna fiska hem den och låta den "klättra" över iskanten. Tyvär fick jag som sagt aldrig lära mig hur en stor Gädda ska boxeras in över isen. Men det kanske någon kan komma förbi och ge mig lite tips på?
 
Bjuder på en bild av en Chaopraya Catfish och drömmer mig tillbaka.
//Martin
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?