>

När laxfiske är en barnlek

Vi var ett gäng glada grabbar som hade beslutat oss om att fira midsommar vid forshagaforsens fiskecamp. Veckan innan gick vattnet högt och rapporterna om fångad fisk lös med sin frånvaro. Mentalt förberedde jag mig för det värsta, högt vatten, få fiskar och kallt. Veckan gick och vattnet bara sjönk och sjönk. Kanske skulle vi träffa rätt ändå!
Dagen innan avfärd låg vattnet på en hög nivå men ändå såpass att vissa platser gick fint att fiska på. Vissa lokala fiskare hade dessutom landat ett par fina bitar i forsen.
Dagen D, jag och Olle som skulle fiska älvens "sämsta" sträcka beslöt oss för sovmorgon medans Mattias och Anton gick upp i ottan för att möta morgonfisket på den hetaste sträckan.
När jag och Olle var på plats hann vi knappt lösa fiskekorten innan ett sms med en bild på en fin lax kom från Mattias. Mattias hade gått första repan och smackat på en fin lax direkt. Vilken start!
 
 
Repan efter upprepar sig historien och Mattias landar ytterligare en lax, vi hade träffat rätt!
Dagen fortsatte med fantastiskt fiske för Anton och Mattias medans jag och Olle tog hand om alla midsommarbestyr och servade grabbarna på guldpositionen.
        Dag 2 och nu var det min och Olles tur att entra scenen. Redan i min andra repa biter det och fisken känns tung. Jag drillar fisken och misstänker att det är en öring som tatt flugan. Tunga knyck i spöt och avsaknaden av rusningar brukar betyda öring. När fisken visar sig i ytan är det mycket riktigt en öring. Med fast grepp runt spolen landar Olle fisken. Vi kände bägge två att vi stod inför en trevlig dag.
 
 
 
Mycket riktigt fick vi en fantastisk dag med 10 landade fiskar och följande höjdpunkter:
Olles första lax någonsin:
 
 
Personligt rekord för mig i Forshaga, 95cm:
 
 
Olle lärde som konsten att tämja forsknotten (eller inte)
 
 
Min vackraste lax från forsen:
 
Konditionen på fisken, tjocka som julegrisar:
 
 
 
Totalt under helgen landade vi 16 fiskar varav 15 var laxar och 1 öring, snacka om succé!!
 
 
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?